Waarom zijn de 'poepjes'/'slaapjes' die je na het slapen in je oog hebt groen? en hoe komen die daar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er zijn heel veel woorden voor waaronder poepjes maar verwar het niet met een strontje, dat is iets heel anders. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/36012-strontje-op-je-oog-verwijderen-hoe-doe-je-dat.html

Het beste antwoord

Ze zijn vaak geel/groenig en dat komt door een soort olie/slijmlaagje:

"Sommige mensen zeggen dat slaapzand het zand is waarmee Klaas Vaak kinderen in slaap brengt. Maar eigenlijk heeft slaapzand geen echte functie.

Om je oog vochtig te houden, maakt je lichaam traanvocht. Overdag knipper je zo’n 12.000 keer met je ogen om dat traanvocht over je ogen te verdelen. Het traanvocht bestaat uit water, een soort olie en een slijmlaagje.

’s Nachts maken je ogen wel de olie en het slijmlaagje aan, maar je traanklieren maken dan even geen water aan. Hierdoor is het traanvocht wat dikker. Omdat je ‘s nachts niet knippert met je ogen én het traanvocht stroperiger is, hoopt het oogvocht zich op in je ooghoek. ’s Ochtends heb je dan een korreltje opgedroogd traanvocht in je ooghoeken. "