opticien 1 meet 2x -1,5 en opticien 2 meet 15 minuten later 2x -1.oo,hoe kan dat?

M,n zoon laat z.m ogen meten.
ik ga naar de eerste winkel en die zegt dus 2x -1,5.
ga ik 15 min. later naar de concurent en die zegt 2x -1.00
Hoe kan t nou zo,n verschil zijn in 15 min.?
Ik denk 3e opinie,....nu maar door de oogarts.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.1K

Antwoorden (1)

Het kan aan een aantal factoren liggen.

Zijn beide "oogmetingen" echt oogmetingen, of een "voormeting" dit laatste gebeurt met een apparaat en dit is niet 100% betrouwbaar. Als bij beide opticiens de ogen echt in een meetruimte gemeten zijn via het lezen van letters of figuren, dan kun je er van uit gaan dat de -1.00 meting betrouwbaarder is. Ik vermoed dat uw zoon nog redelijk jong is, en hiermee een zeer goed accommodatie vermogen heeft. Dit wil zeggen dat hij nog heel goed in staat is om zelf plus aan te maken. Wat er dan gebeurt is dat "opticien 1" hem bijvoorbeeld -0,25 laat zien, uw zoon maakt op dat moment +0,25 aan. Een goede opticien heeft dit door en zal hier op anticiperen. Als uw zoon ouder dan 10 jaar is, is het echt niet noodzakelijk om naar de oogarts te gaan. De opticien is prima instaat een goede oogmeting te doen. Informeer wel bij de opticien waar u komt of er een gediplomeerde opticien of optometrist aanwezig is. Ik vermoed namelijk dat dit bij "opticien 1" niet het geval is.