kun je met een bril voor ver weg ook goed lezen of schrijven?

krijg een bril voor lange afstand, auto, tv en in de klas. maar kan ik dan bv ook geen lezen of schrijven in de klas? kan de bril toch niet steeds op en af doen? En zeiden dat ik hem niet constant op moet doen, maar als ik hoofdpijn krijg is het al te laat. kan ik hem toch beter constant ophouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
9.8K

Antwoorden (5)

Ligt aan je sterkte, maar je bent jong en pas net aan een bril toe, dus zul je rond de -1,5 zitten, daar kan je prima mee lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus...
Nee hoor, daar kun je prima mee lezen en schrijven in de klas. Ik heb ook altijd een bril "voor verweg"gedragen,en kon toen dichtbij en veraf goed zien. pas als je ouder wordt (zo boven de 40) heb je kans dat het dichtbijkijken moeilijker gaat en dan heb je een bifocale (dus met 2 kijkgedeeltes, of 2 brillen nodig (net wat je wilt) Maar nu passen je ogen zich nog prima aan.
En of je hem wel of niet constant ophoudt, moet je zelf bepalen, jij merkt dat het beste.

En geloof vooral dat sprookje niet wat vroeger (en nog wel eens) verteld wordt, dat je ogen slechter of lui worden van een bril. Die bril is een hulpstuk waardoor je ogen minder snel moe worden.
11 jaar geleden
Neen, zeker niet, daar heeft u een leesbril, of dichtbij bril voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je leeftijd? Als je jonger dan 40 bent zal je waarschijnlijk geen moeite hebben met dichtbij zien, je accommodeert simpelweg de plussterkte die je nodig hebt op de korte afstand, ben je ouder dan 40 dan heb inderdaad kans dat je op korte afstand problemen krijgt met bril op, als dit het geval is kun je beter kiezen voor een multifocale bril.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U/je kunt er gewoon mee lezen. En die hoofdpijn gaat vanzelf weg. U/Je ogen moeten wennen omdat ze het niet gewend zijn. na een tijdje heeft/heb u/je er geen last meer van.
(als u/je niet kan lezen met deze bril moet u/je misschien ene multifocale bril nemen, dat is een bril met een gedeelte voor dichtbij en een gedeelte voor veraf)