Helpen oogoefeningen ook tegen ouderdomsverziendheid (en zo ja, welke)?

Jaren terug was er in de stad waar ik woon een oogarts die je niet alleen een bril of lenzen voorschreef, maar ook oogoefeningen. Enkele mensen die ik ken zijn daar erg goed mee geweest. ze konden de correctie met 1 of 2 punten verlagen, één iemand hoefde zelfs geen bril meer te dragen.
Nu is dat allemaal jaren terug, en de oogarts is ondertussen met pensioen zonder opvolger. Ik heb altijd zeer goede ogen gehad, maar de laatste 10 jaar zijn ze op korte tijd erg achteruit gegaan. Volgens de oogarts zijn mijn ogen perfect normaal voor mijn leeftijd, dus er is niets ernstigs aan de hand.
Nu heb ik wel een aantal oogoefeningen in mijn hoofd die me destijds werden uitgelegd bv. op iets dichtbij focussen en nadien op iets verder, een bal volgen met de ogen van je linker naar je rechterhand, je ogen bedekken en ontspannen, maar ik vraag me tegelijk af of deze ook geschikt zijn voor ouderdomsverziendheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
liveisgreat
11 jaar geleden
ik heb een boekje "beter zien zonder bril". daarin staat dat oogoefeningen wel degelijk helpen bij ouderdomsverziendheid. maar zelf kan ik dit niet bevestigen, heb er nog niet mee gewerkt

Antwoorden (2)

Nee door de gestage groei verandert de consistentie en vorm van de ooglens tot je nauwelijks nog kunt accommoderen omdat de lens star is geworden. Je oogspiertjes trekken dan aan een dood paard.
In de bron staat een verwijzing naar Koretz 1988 scientific american daar wordt het proces duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enigszins trainen kan, maar daarmee belast je alleen maar je ogen. Koop gewoon een goed aangemeten leesbril, en geef je ogen de rust die ze nodig hebben. Dit voorkomt allerlei vermoeidheids en hoofdpijn klachten! Succes ermee!