Bij welk sterkteverschil moet je een nieuwe bril?

Ik heb nu bijna een jaar een bril. Ik wil binnenkort mijn sterktes eens laten meten. Ik heb niet het idee dat mijn ogen slechter zijn geworden maar je weet nooit wat een opticien eruit pikt.

Aan de ervaren brildragers. Bij wat voor verschillen is het nodig een nieuwe bril te nemen? Op zich heb ik nog geen behoefte aan een nieuw model. Dus als het niet echt nodig is wil ik nog wel even deze bril houden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Antwoorden (2)

Als je geen last hebt met kijken, hoef je geen nieuwe bril. Als de opticien het meet kun je altijd beslissen wat je doet.
Je ogen worden niet slechter van een bril die iets afwijkt, ze kunnen hooguit wat eerder moe worden.
Het is nodig om een nieuwe bril te nemen als je merkt dat je met een andere sterkte echt veel beter ziet.
Je bepaalt het dus zelf, de opticien geeft een advies.
Je kunt ook nieuwe glazen in een oude bril laten zetten, als je je bril nog niet kwijt wilt.
11 jaar geleden
Ga liever van jezelf uit. Zolang jij redelijk goed kunt zien, zonder hoofdpijn of knijpen, zowel veraf als dichtbij, heb je geen andere glazen nodig. Er spelen wel meer zaken mee, zoals je blikveld etc. maar even als houvast heb je hier voldoende aan.

Als je bijziend bent en ouder wordt merk je dat je glazen feitelijk te sterk zijn om goed te kunnen lezen. Meestal zijn multifocale glazen de oplossing waarbij de glazen gaandeweg minder negatief corrigeren, minder sterk zijn, naar de onderkant.

Dan kun je ook nog een cilinderafwijking hebben in één of beide ogen en, ook met het toenemen van de leeftijd, kun je staar krijgen, waardoor je minder scherp gaat zien, ongeacht correctie met glazen. Inmiddels heb ik ervaringswijsheid opgedaan met al die afwijkingen…

Laat je ogen nakijken door een optometrist. Iedere goeie opticien is dat of heeft er minimaal een in dienst. Mijn ervaring is dat je wel op hun adviezen kunt afgaan. Als je geen nieuwe glazen nodig hebt zijn ze daar wel eerlijk in.