Wat zijn de mogelijkheden voor blinden die allergisch zijn voor honden?

Zijn er naast de blindenstok nog andere hulpmiddelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tondeuze van een hondekapper :) Het zijn vaak de haren waar de mensen alergisch van zijn ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet van die haren,mensen zijn namelijk niet allergisch voor het haar maar voor de huidschilfers.
Bij katten hetzelfde(mijn tante heeft deze allergie).
Er zijn 'anti-allergie' honden en die hebben gewoon haar hoor.
Staat ook bij 1 van de antwoorden.
Tondeuse,pfff,hoe kom je erbij.

Het beste antwoord

Hulpmiddelen genoeg, maar jij bedoelt waarschijnlijk mobiliteitshulpmiddelen, of hulpmiddelen om je te oriënteren? De taststok is sowieso onmisbaar voor de meeste blinden en slechtzienden, maar een hond is niet voor iedereen. Niet iedereen wil of kan een hond onderhouden en ermee werken, en voor sommige mensen heeft het weinig meerwaarde.

Wat kan helpen om je te oriënteren voor mensen die niet of weinig zien, is zoveel mogelijk routes lopen met iemand een ziende persoon, om die routes goed te leren kennen. Er zijn natuurlijk geleidelijnen, -tegels en klikkers die helpen bij de oriëntatie, en veel visueel gehandicapten kunnen enorm goed compenseren met hun gehoor en daarmee goed bijvoorbeeld hun afstand tot een muur inschatten - hoewel dat ongetwijfeld ook vaak misgaat. Daarnaast is er een beperkt aantal reliëfkaarten, maar volgens mij is dat heel beperkt hoor. Veel de weg vragen zal waarschijnlijk nodig zijn op onbekende plekken, maar het mooie van de moderne techniek is bijvoorbeeld dat je via internet routes kunt opzoeken en zo routebeschrijvingen kunt vinden. En ik weet dat veel visueel gehandicapten de TomTom die tegenwoordig veel mensen in hun auto hebben, ook heel prettig vinden; het helpt hen zich te oriënteren gedurende de reis.

Verder is er om je te verplaatsen natuurlijk de trein, de bus, of de tandem - al heb je voor dat laatste hoe dan ook een begeleider nodig, en voor de andere opties waarschijnlijk vaak ook. Onlangs zag ik in een documentaire iets over een apparaatje dat aan de riem gedragen werd, en dat door middel van trillingen werkte als een soort kompas. Als de blinde zich draaide, veranderde zeg maar het punt op de riem waarop de vibraties afgegeven werden. Dat is nog in een experimentele fase, maar blinden bleken hiermee in staat om in een open ruimte in een rechte lijn te lopen, en zelfs een route terug te kunnen lopen die ze daarvoor in diezelfde ruimte hadden gelopen met een begeleider, iets wat normaal gesproken echt waanzinnig moelijk - zo niet onmogelijk - is als je je nergens op kunt oriënteren door middel van geluid of andere cues. Dus er zijn nog wel interessante hulpmiddelen in ontwikkeling.

Maar voor visueel gehandicapten die wél een hond willen en allergisch zijn, is er altijd nog de poedel of de labradoodle, die zijn vaak wél geschikt voor mensen die allergisch zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Het was een vraag van mijn dochtertje, dus ik zeg: goeievraag.nl. Dit is een vrijwel volledig antwoord. Nogmaals dank.

Andere antwoorden (2)

Er is een "klakmethode": Echolokalisatie, daarmee kan een blinde doormiddel van klakken precies berekenen hoe ver weg iets is, van wat voor materiaal het is en soms zelfs kleur!

Hier is een enorm mooie aflevering van de wereld draait door van.

En om nog verder op de dieren in te gaan;
Er zijn ook rondenrassen waar je bijna geen last hebt van allergien.
En is een hond niet je ding, dan kun je altijd nog kiezen voor een paard!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt niet elk hondenras opleiden tot blindengeleidenhond!
Er zijn tal van manieren buiten de stok en de hond, vaak wordt die dan wel in combinatie met de stok en of hond gebruikt, de stok is vooral handig bij op en afstapjes en obstakels die je in de weg staan bij het lopen, de hond moet de route ook een keer gelopen hebben om zijn baasje erheen te kunnen brengen, veel gebruikt zijn de Ray mobiliteitshulp, de smartphone met spraakfunctie en het navigatiesysteem, ook met spraakondersteuning, je kunt op deze site zien hoe dat eruit ziet en lezen hoe het werkt:
www.worldwidevision.nl