Ik vermoed dat ik een moedervlek op mijn oogwit en het groeit, is het gevaarlijk?

Er zit een rode vlek op mijn oogwit, maar dat is redelijk wat gegroeit ten op zichte van vroeger. Ik vermoed dat het een moedervlek is die in mijn oogwit zit. En ik las vroeger dat het gevaarlijk was als het een moedervlek zou zijn. Maar ik ben voor het laatst nog bij de opticien geweest voor mijn ogen te testen en die hebben er niets op gezegd. Kan het nu zijn dat het iets anders is dan een moedervlek in mijn oog? Ik heb het ongeveer 1 jaar van 15 en nu ben ik 16. Het doet geen pijn niets.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
2.4K

Het beste antwoord

Dit heb ik voor je kunnen vinden, niet meteen schrikken als je het leest want onderaan staat dat de kans dat het kwaadaardig is bijna NUL is!!
Het betekend WEL dat je bij je huisarts een verwijsbrief moet halen voor de oogarts!

Deze vraag is beantwoord door de afdeling Oogartsen van Het Oogziekenhuis Rotterdam

Een moedervlek (naevus) kan op allerlei plekken in/op je lichaam voorkomen. Zo ook in je oog: op je oogwit, op je iris en binnenin het oog in je vaatvlies; dat is de voedende laag van je netvlies. Het is een vrij vlakke, meestal gepigmenteerde zwelling(tumor). Een naevus komt bij ongeveer 6% van de bevolking voor. De afwijking vertoont vrijwel nooit groei en geeft doorgaans geen vermindering van het gezichtsvermogen. Bij eventuele groei van een neavus moet een kwaadaardige ontaarding worden uitgesloten. Daarom wordt er meestal een foto en soms een echo gemaakt van de moedervlek in het oog om eventuele groei of een veranderd aspect goed te kunnen beoordelen. De kans dat een moedervlek in het oog kwaadaardig wordt is overigens zeer klein maar niet nul. Daarom is regelmatige controle geindiceerd om aan de hand van de foto's in een vroeg stadium eventuele veranderingen van de moedervlek te ontdekken. Hoe vroeger een kwaadaardige ontaarding ontdekt wordt, des te beter is de prognose.

Sterkte en groet van vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste kunt u zich laten verwijzen naar een oogarts.
Voor dit soort dingen is de opticien niet geschikt.

Dus hup naar uw huisarts voor een verwijskaart voor de oogarts, en laat u niet door uw huisarts met een kluitje in het riet sturen.