Een gezwollen boven ooglid, duidt dat aan op een oogontsteking?

Ik heb dus sinds 2 dagen een gezwollen boven ooglid. Ben gisteren naar de huisarts geweest, maar kwam niet bij de huisarts terecht, omdat de assistente mij geen huisarts geval vond. Ze zei dat ik een oogontsteking heb en dat het na 3 dagen wel minder moest worden, zoniet dan moest ik terug komen. En ze gaf mij zo'n formulier waarop staat wat oogontsteking is, de kenmerken e.d. Maar achter af thuis aangekomen, dacht ik van als je een oogontsteking hebt dan is je oogwit tg rood en komt er allemaal oogpoep enzo eruit. Maar bij mij is m'n oog van binnen gewoon goed, alleen is mn boven ooglid opgezwollen en komt er wel veel water uit mn oog. Wat is het nou?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
47.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ooglidontsteking wordt meestal een 'strontje' genoemd. Gaat vanzelf over na enkele dagen.
http://www.huidinfo.nl/strontje.html

Het beste antwoord

Allereerst vind ik het heel vreemd dat de assistent op deze manier reageerde maar goed dit is gebeurd en kun je niet meer veranderen.
Omdat je zelf naar aanleiding van het formulier denkt dat het geen ontsteking is heb ik het volgende voor je gevonden in de hoop dat je hier iets in herkent!

Gezwollen, dikke oogleden ( in jouw geval ooglid) kunnen het gevolg zijn van een allergische reactie, zoals hooikoorts of een allergie voor cosmetica of dieren. Maar ook een flinke huilbui of oververmoeidheid kunnen je oogleden doen zwellen.

Bij een allergie is het belangrijk om de oorzaak aan te pakken, bijvoorbeeld door over te stappen op een hypoallergeen cosmeticamerk of door de bron van de allergie te vermijden.
Schüssler nummer 8 helpt om de zwelling te verminderen.

Is oververmoeidheid de oorzaak van je gezwollen oogleden, dan is rust de beste heelmeester. Een koud washandje of een ijsmasker brengt verlichting bij gezwollen oogleden.

Zwelling door ontstoken haarzakje
Een dik ooglid kan ook worden veroorzaakt door een ontstoken wimperhaarzakje. Zo’n zwelling ziet er heel anders uit dan bij dikke oogleden veroorzaakt door vermoeidheid of allergie. De zwelling zit op één plek en ziet rood. Aanraking is vaak heel pijnlijk. Het duurt ongeveer een week voordat deze ontsteking weer weg is.

Tip: gebruik bij gezwollen oogleden geen make-up en draag geen contactlenzen. Probeer fel licht en rokerige ruimtes te vermijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan dat je een ontstoken wimpertje hebt. Ik weet dit alleen niet zeker .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien heel stom. maar ik heb het zelf ook weleens gehad,. dat was een muggebult ! en hij jeukte niet !
dus ik zou gewoon even afwachten, trekt vast wel weer weg ! succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou mij niet verwonderen indien daar over een paar dagen een flinke puist te voor komt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik begin die puist dus nu al te herkennen!! :/ Wat is het en hoe gaat het weg, hoelang doet het erover om weg te gaan en wat kan ik doen zodat het sneller weg gaat ????!
fremar
11 jaar geleden
De puist zal rijp worden en openbarsten,dit kan wel wat pijn doen.Eventueel kan je bij je apotheker wat antibiotica zalf vragen om eens de puist open is daar wat zalf op te doen en de genezing te bespoedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het rijpen te bespoedigen kan je er lauw/warme, vochtige wattenschuifjes op leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WattenschIJfjes dus...
Na je vraag te hebben gelezen, heb je geen oog`ontsteking` maar een oog`lid`ontsteking. De assistente had je anders wel toegelaten tot de HA.
Om de zwellingen en het branderige gevoel tegen te gaan, zou je eventueel een zakje (bevroren) doperwtjes of ijsklontjes uit de vriezer (in b.v. een stoffen zakdoekje gewikkeld) een 15 minuten op je oogleden kunnen leggen. (Voelt echt zeer aangenaam!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook wel eens gehad , je traanbuisje zit verstopt je moet je oog goed nat houden en knipperen zodat je moet huilen
Heel veel sterkte

Gr