Wat veroorzaakt brandend gevoel en druk in ogen als ik mijn lenzen in heb?

Elke keer als ik mijn lens in mijn linkeroog doe krijg ik na ongeveer een uur een brandend gevoel en een druk in mijn oog welke ook nog hoofdpijn veroorzaakt.

Ik heb hier nu al 4 maanden last van.

Ik ben hiervoor al langs de opticien en de oogarts geweest, en mijn oogboldruk, hoornvlies en netvlies waren allemaal in orde.

Het enigste wat hieruit is gekomen is het feit dat ik enigszins last heb van een droog oog en verder zijn mijn talgkliertjes in mijn oogleden iets wat verstopt, maar kan dit de reden zijn dat ik zoveel last heb van mijn oog iedere keer als ik mijn lens in heb.

Ik heb inmiddels een bril aangeschaft maar ook hier heb ik problemen mee, want iedere keer als ik deze opzet krijg ik al heel snel last van hoofdpijn.

Ik ben echt radeloos en weet niet meer wat te doen.

Toegevoegd na 3 uur:
Mijn sterkte is goed deze is onlangs nog opgemeten.

Verder draag ik zachte contactlenzen en ik heb deze al langer als 10 jaar en ik heb er nooit eerder problemen mee gehad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
15K

Het beste antwoord

Veel lensdragers hebben last van droge ogen. In veel gevallen heeft dit te maken met het dragen van lenzen die niet geschikt zijn voor uw ogen. De juiste lenzen in combinatie met de juiste lensvloeistof kunnen droge ogen voorkomen.

Klachten over droge ogen kunnen variëren van milde irritatie tot het niet meer kunnen verdragen van de lens. Je oog traant meer, het wordt rood of het geeft een gevoel alsof er iets vuils in het oog zit. Veelvoorkomende klachten zijn branderige en rode ogen, wazig zien en irritatie. De klachten nemen vaak toe aan het eind van de dag, omdat de traanproductie in de loop van de dag verminderd.

Droge ogen ontstaan als er te weinig traanvocht wordt aangemaakt of als het traanvocht van onvoldoende kwaliteit is. Een andere oorzaak is het gebruik van verkeerde lenzen of lensvloeistof. Daglenzen zijn bijvoorbeeld veel geschikter voor gevoelige ogen dan maandlenzen. Bij daglenzen gebruik je namelijk geen lensvloeistof, wat ook droge ogen kan veroorzaken. Het werken achter een computer kan tevens een oorzaak zijn, hierbij knipper je veel minder waardoor de ogen sneller uitdrogen. Iets wat ook niet echt bevorderlijk is voor droge ogen, zijn ruimtes met airconditioning. Airco geeft namelijk veel droge lucht, wat droge ogen alleen maar erger maakt.

Er bestaan speciale lensvloeistoffen die geschikt zijn voor gevoelige ogen. De Clens-100 comfort drops kunt u in combinatie met elk soort contactlens gebruiken om geïrriteerde en vermoeide ogen te verfrissen. Ook is er de Hylo-Comod ter verbetering van de bevochtiging van het oogoppervlak. Naast lensvloeistoffen kan het soort lenzen er ook aan mee dragen om droge ogen te voorkomen. Als u nu maandlenzen gebruikt, is het aan te raden om over te gaan op daglenzen. Daglenzen zijn geschikter voor gevoelige ogen, omdat je daarbij geen lensvloeistof gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.eyelens.nl/blog/droge-ogen-lenzen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zou kunnen dat zowel de lenzen als de bril niet de goede sterkte hebben voor jouw ogen, verklaart droge ogen en hoofdpijn.

Ook kan je is andere lenzen proberen, ik heb 3 verschillende merken geprobeerd voordat ik lenzen had die ik fijn vond.

Droge ogen heb ik soms ook last van met die lenzen, erg irritant, ik haal ze gewoon soms op een dag eruit en doe er wat lenzen vloeistof op, dan weer in mijn oog. Helpt echt tegen dat uitdrogen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel ik zelf geen last van mijn lenzen heb, herken ik het probleem wel en heb ik er zelf ook zo nu en dan last van. Ook bij mijn linkeroog.

Mij lijken hier twee mogelijkheden te zijn:
- Je lenssterkte is niet goed. Dat lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien je al bij de opticien én de oogarts bent geweest. Hebben zij daarnaar gekeken?
- Als je harde lenzen draagt: het kan zijn dat je oog/ogen daar niet tegen kan/kunnen. Probeer zachte lenzen, misschien helpt dat.

Ik draag harde lenzen en heb daar weinig tot geen last van. Maar ik ken de verhalen maar al te goed van mensen die zijn overgestapt na helse pijnen door harde lenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had hier vroeger ook last van, droge ogen. sinds een jaar gebruik ik regelmatig oogdruppels en het is daardoor een stuk opgeknapt. je hebt tegenwoordig oogdruppels die in een mooie spuitflacon zitten. deze kan je zo in je oog sprayen, zonder dat je je hoofd in een gekke positie hoeft te leggen. even snel en ongemerkt sprayen is dus zo gebeurd.

Toegevoegd na 1 minuut:
de druk op het oog en soms een kloppend gevoel herken ik ook. bij mij rechts. echter dit is ook heel erg verminderd nadat ik met de spray ben begonnen.

oogarts kon verder bij mij ook geen medische oorzaak aangeven.
11 jaar geleden
Heb je al eens gegoogled op dit onderwerp: brandende en droge ogen? Je zult zien hoeveel mensen er last van hebben. Je zegt dat je zachte contactlenzen hebt. Die laten geen zuurstof door. Misschien zou je zuurstofdoorlatende lenzen kunnen proberen, die zijn in de loop der tijden steeds beter geworden. En verder kun je bij een goede opticien oogdruppels krijgen die ook mensen wiens ogen zijn gelaserd krijgen. Die zijn net iets beter dan "gewone" oogdruppels.
Dat je hoofdpijn van je bril krijgt duidt er op dat òf de glazen toch niet goed zijn, (misschien zijn ze niet goed in het montuur geplaatst) of het montuur is niet goed afgesteld. Een goede opticien zal je vast kunnen helpen en adviseren. Sterkte ermee...