Ooglaserbehandeling: Ik ben zowel bijziend als verziend: Kan dit met een ooglaserbehandeling allebei verholpen worden?

Ik heb lenzen voor veraf en een leesbril.
Zonder lenzen heb ik een bril voor veraf en ook de leesbril.
Ik overweeg laseren.
Kan men met een ooglaserbehandeling beide problemen in een keer oplossen?
Of zal ik toch een leesbril nodig blijven hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
12.9K

Het beste antwoord

Normaal gesproken heb je na eventueel laseren altijd nog een leesbril nodig. Tegenwoordig zijn er ook leesbrilcorrecties, alleen zijn die technieken voor zover ik dat kan beoordelen een stuk ingewikkelder, en komt niet iedereen ervoor in aanmerking.

Zo is er een methode die er feitelijk voor zorgt dat je met één oog vooral dichtbij scherp ziet en met het andere dichtbij, wat in de praktijk dan ongeveer net zo moet werken als het natuurlijke accomodatievermogen dat wat minder wordt met de leeftijd. Klinkt mij trouwens verre van ideaal, maar wellicht voor sommigen wel een beter alternatief dan steeds een leesbril bij de hand moeten hebben (kan in sommige beroepen lastig zijn, lijkt me).

Het andere type behandeling is in feite het creëren van een soort multifocaal flapje bij het laseren, daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
"Op dit moment komt nog niet iedereen in aanmerking voor een leesbrilcorrectie. Een leesbrilcorrectie (presbyopie) is op dit moment alleen mogelijk in combinatie met bijziendheid met een pluswaarde. De volgende voorwaarden zijn van toepassing om in aanmerking te komen:
- U bent bijziend met een oogafwijking tussen +1.0 en +2.5.
- U heeft een leesbrilcorrectie van minimaal +2.
- U bent 50 jaar of ouder.
- U heeft niet eerder een ooglaserbehandeling gehad. "
(Bron: http://www.vision-ooglaseren.nl/ooglaseren/leesbrilcorrectie)

Er zijn dus wel correcties mogelijk, maar niet voor iedereen. Daarnaast is het met een implanteerbare lens ook mogelijk om een gecombineerde afwijking te corrigeren, maar dat heeft wat meer risico's dan laseren. Bij 'gewoon' laseren (ik maakte de typefout 'lasteren' - dat staat toch wel raar..) is het dus niet mogelijk om ook de leessterkte te corrigeren, en is de sterkte voor veraf, of de sterkte 'die je altijd al had' dus een losstaand probleem van de presbyopie (ouderdomsverziendheid, maar dat 'ouderdom' staat ook al zo raar, zeker als die foto je eigen foto is).

Waarschijnlijk zul je dus alleen van een oogarts die exact jouw afwijking kent, te horen kunnen krijgen of jouw oogproblemen allebei met laseren of een soortgelijke techniek te behandelen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas, je zult een keuze moeten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bijziendheid kan door een laserbehandeling gecorrigeerd worden. Je verziendheid wordt waarschijnlijk door veroudering veroorzaakt: het 'scherpstelbereik' wordt kleiner. Daar helpt geen moedertjelief tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn mogelijkheden.

Een mogelijkheid die soms wordt gebruikt bij contactlensdragers die een leesbril nodig hebben, is eerst te bepalen welk oog dominant is. Dat oog krijgt dan een passende contactlens - wat in dit geval wil zeggen dat je met dat oog perfect scherp zult kunnen zien op grotere afstanden - handig op straat.

Het andere oog krijgt een lens die net wat meer "richting de plus" is dan ideaal voor dat oog. Gevolg: met dat oog kun je in de verte niet meer zo scherp zien, maar je kunt er wel mee lezen.

Na een tijdje wennen zul je zowel in de verte als dichtbij scherp kunnen zien. In de verte met je dominante oog, enigzins geholpen door je (nu onscherpe) andere oog. Dichtbij schakel je automatisch over op je "lees-oog".

Sommige mensen kunnen hier echter niet aan wennen. Het is dus aan te raden, eerst te ondervinden of deze oplossing iets voor jou is.

Een andere oplossing is (nog?) niet haalbaar met laseren, maar wel met ooglenstransplantatie. Je krijgt daarbij een Fresnellens geïmplanteerd - zie de Bron hieronder. Maar men gebruikt geen gewone Fresnellens. In plaats daarvan maakt men de ringen van de lens om en om geschikt voor veraf en dichtbij.

Het gevolg is een lens die twee (!) scherpstelpunten heeft.

Het ene scherpstelpunt wordt op bijna oneindig gezet, het andere op relatief dichtbij. Het gevolg is dat je op 1 meter afstand en op 50 meter afstand perfect scherp ziet (deze twee afstanden zijn voorbeelden, ik weet niet precies wat men in de praktijk kiest). Op kortere afstand (lezen) zie je net niet scherp, maar nog scherp genoeg om goed te kunnen lezen. Tussenin (zeg op 5 meter) zie je ook net niet scherp, maar wel scherp genoeg. Ook verder weg dan 50 meter is het een tikje onscherp, maar nog scherp genoeg.

Aangezien ooglenstransplantatie niet je favoriete oplossing zal zijn, zou je eens kunnen informeren naar de eerste oplossing - met gewenningstijd om te kijken of die oplossing jou überhaupt wel bevalt.

Bevalt dat niet, dan zul je moeten kiezen: scherp zien in de verte en een leesbril voor dichtbij, of goed kunnen lezen en een bril nodig hebben voor de grotere afstanden.