Ik wil lenzen bestellen via internet, Hoe kan ik mijn cillinder aflezen? er staat bij mij -0.25 en -1.25x10 heb ik dan cillinder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek

Antwoorden (1)

Volgens mij: ja, namelijk die -1,25
Je zult bij bestellen er nog wel rekening mee moeten houden dat je de sterkte bij de juiste lens zet (links of rechts dus).

Attentie: ik ben geen opticiën, dus ga niet alleen af op wat hieronder staat.

"Het eerste getal (S=sferisch): het plus- of minteken geeft aan of je bijziend (-) of verziend (+) bent. Sferisch is de enkelvoudige sterkte van het oog, brillenglas, contactlens etc. Wanneer je alleen een sferische sterkte hebt, is er sprake van een lichtbreking op dezelfde manier in alle richtingen.

Het tweede getal (C=cilinder) geeft je cilinderafwijking (astigmatisme) aan. Deze afwijking kan als 'plus' of als 'min' worden geschreven.

Het derde getal (as) geeft de richting van de cilindersterkte aan. "

Tekst tussen "" bewerkt uit bronsite.

Verder kan nog een leesadditie op een recept staan.