Is het slecht voor je ogen als je geen lenzen meer in doet?

Ik had eerst een bril, daarna kreeg ik lenzen en nu en ik die nog steeds. Mijn vraag was of het kwaad kan als ik mijn lezen gewoon niet meer in doe. Ik wil er namelijk graf vanaf. Ooglaseren is geen optie, ik wilde grag weten of je ogen hier van achteruit gaan. Aantast ik ze uit heb vind ik dat ik nog goed genoeg zie. Mijn sterkte is +5 ongeveer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.2K

Het beste antwoord

Omdat je een + sterkte hebt, ben jij in staat om je eigen ogen scherp te stellen zodat je in principe (mits een beetje getraind) zonder bril of lenzen scherp kan zien. Iemand met een - sterkte kan dit absoluut niet. Dus als jij het fijn vindt om zonder bril/lenzen te leven, dan kun je dat doen. Bedenk wel dat dit scherpstellen van je ogen gedurende de dag een flinke inspanning is. Dat merk je misschien nu nog niet zo, maar vroeg of laat krijg je ontzettend vermoeiende ogen en/of hoofdpijn. Het is dus niet per definitie slecht, maar echt aan te raden is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het kan in principe altijd achteruit gaan. Maar of het niet dragen van bril/contactlenzen invloed heeft, durf ik niet te zeggen. Het is wel zo dat je van dat scherpstellen vermoeid wordt en het op een bepaald moment niet meer zo goed lukt (vaak 's avonds, of na een tijdje inspannend tv te hebben gekeken ofzo). Dan zul je merken dat je minder scherp ziet. Maar of het op de lange termijn slecht is voor je ogen, durf ik niet te zeggen, dat weet ik niet. Dan zou je echt even naar een opticien moeten gaan (en dat ben ik niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over opticiens gesproken: ga wel naar een goede. Niet alle mensen die oogmetingen doen zijn ook daadwerkelijk opticiens (zoals vaak wordt gedacht). In Nederland mag je namelijk wettelijk gezien ook oogmetingen doen als je niet MBO of HBO geschoold bent. Zulke mensen hebben misschien een korte cursus gevolgd, maar hebben er niet voldoende verstand van.

Andere antwoorden (5)

Voor je ogen is het niet slecht, maar wel voor jouw letterlijke visie. Zo te zien kon jij niet goed lezen of jouw vraag wel correct getypt is. Nou weet ik niet wat +5 aan zicht geeft, zelf heb ik -5 maar dat betekent echt dat ik zonder correctie slechtziend ben. Voor 's morgens na het opstaan is dat even prettig, maar zodra ik de wereld wil zien gaan de lenzen in!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is niet slecht voor je ogen, ik heb me door een opticien laten vertellen dat een verkeerden bril zelfs niet slecht zou zijn , hooguit vermoeiend.
Dat kan zeker geen kwaad. Het dragen van lenzen of bril maakt het doorgaans na verloop van tijd alleen maar erger.

Ook als je je verdiept in het verbeteren van je gezichtsvermogen op natuurlijke wijze (kom je meestal bij bates uit en afgeleiden daarvan). Dan wordt op de eerste plaats geadviseerd iig zo min mogelijk een bril of lenzen te dragen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bates_method

Ben zelf met dit cd'tje bezig. En wordt geregeld wakker met glashelder zicht.
http://webshop.ananda.nl/article/view/445630
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit probleem herken is wel, alleen ik heb - glazen.
Nadat mijn ene oog gelaserd was, besloot ik het andere met een contactlens op te lossen. Na een paar jaar ben ik er mee opgehouden (met de lens) , ik lees nu op het lensloze oog en de verte zie ik met het gelaserde oog.

Het enige is dat je beide ogen verkeerd belast, namelijk dubbel dus zul je onevenredig vermoeide ogen hebben als je op deze manier leeft.

Aan jou de keus.

Advies : ga eerst langs de oogarts of oogziekenhuis of een hélé goede opticien, en laat je adviseren !

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + correctie is door je ogen meestal redelijk zelf weg te werken door enige inspanning. Wel is het zo dat hoe jonger je bent hoe makkelijker dit gaat en het kost je ogen wel heel veel energie. Erg lekker zal ongecorrigeerd rondlopen op ten duur niet zijn.
Ik vraag me af waarom je het zou doen ? Zitten je lenzen niet goed ? Zit je bril niet lekker ? Ga eens langs bij een goeie optometrist/contactlensspecialist en laat je eens een goed advies geven.
Het kan dus geen kwaad, maar op den duur zal het niet erg comfortabel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een plussterkte kan je zelf scherpstellen. de overgang van plus 5 naar niks is misschien wel erg groot. je kunt misschien lenzen van plus 4 kopen en na een tijdje plus 3 en zo steeds verder afbouwen tot je op nul zit en gewend bent aan het constante scherpstellen.