Kun je met één slechtziende oog alsnog 3-d filmpjes bekijken?

Met een speciale bril ofzo? Ben slechtziend aan de ene oog, de andere ziet gewoon goed.

Toegevoegd na 1 dag:
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Hoop niet dat ze in de toekomst alleen nog maar 3-d film zullen uitbrengen. Dat zou betekenen, einde bioscoop voor mij *zucht*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb dezelfde gevoelens.
Maar helaas, het grote geld beslist.
walter
12 jaar geleden
Einde bioscoop voor jou? Is het dan niet zo, dat het er in de bioscoop voor jou met zo'n brilletje hetzelfde uitziet als wanneer je gewoon buiten loopt? Dus 1 ook scherp. 1 oog slecht?
Anders moet je iets voor je slechte oog doen, zodat je enkel met je goede oog naar de film kijkt door het brilletje.
Dan kan je toch gewoon film kijken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer ik met één oog door zo'n bril kijk dan is het beeld erg donker en toch niet zo fijn om te kijken. Kijk dan toch liever zonder bril, ook al zie ik dan alles dubbel :)

Het beste antwoord

Nee dat lukt niet.
Spreek uit ervaring want heb zelf maar één oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat maakt er 2.
Ivana
12 jaar geleden
Heb je geen last met motorrijden? Afstanden inschatten enz.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afstanden gaan prima, dichtbij is lastiger
Ivana
12 jaar geleden
Inhalen moeilijk. Wegen waar bomen langs staan helpt wel, dan is er meer duidelijkheid over afstanden. Inrijden van garage met weinig ruimte heeft twee maal een bumper gekost. Ja, dichtbij is erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vooral last van alles binnen de één a anderhalve meter.
inparkeren en parkeergarages zijn geen probleem.
Inhalen en spiegelen wordt lastiger maar is wel trainbaar.
Op de motor het voordeel dat er geen raamspijlen in de weg zitten.
Dus rotondes worden een stuk makkelijker zo.
Ivana
12 jaar geleden
O.k. Bonniebiker ieder leert met zijn gebreken leven. ;)) en zolang we geen gevaar zijn voor medeweggebruikers......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neh... vind andere weggebruikers véééél gevaarlijker hahaha

Andere antwoorden (3)

Dat zal erg moeilijk worden, dan zal je haast al een 3d-bril op sterkte moeten hebben.

Aangezien een 3d-bril 2 verschillende glazen heeft, en je linker oog een ander beeld te zien krijgt dan je rechter, krijg je het 3d-effect te zien.

Als je met 1 oog erg slecht ziet dan zal dit effect ook erg minimaal zijn, en zie je dus grotendeels alleen het beeld dat je met je goede oog ziet.

3D-brillen zijn er in verschillende varianten,

De ene (ben de namen even kwijt) variant geeft je linker oog horizontale lijnen, terwijl je rechter oog vertikale lijnen ziet, en daardoor zie je dus met beide ogen een ander beeld.

Ook zijn er brillen met een accu.. deze wordt gesynchroniseerd met de tv, en deze brillen sluiten om en om het beeld per oog af, dat gaat met meer dan 200 schakelingen per seconde, en zo zien je ogen ook weer een verschillend beeld.

Dit "knipperen" is voor je ogen niet waarneembaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even gezocht naar een mooie site waar dit uitgelegd wordt, zie de bron:

Die brillen waar ik het over had die de beelden onderbreken noemen ze shutter brillen, en hebben 240 schakelingen per seconde zoals je kan lezen in de tekst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat niet lukken omdat twee ogen moeten samenwerken om diepte waar te nemen.
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoe slecht dat ene oog is.

Kan je in het echt wel gewoon diepte zien? Dan moet het met een 3d-bril ook wel gaan.
Als je er in het dagelijkse leven ook moeite mee hebt om diepte te zien, zal het met een brilletje ook moeilijk worden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof me nou maar, wanneer je maar één functioneel oog hebt dat je echt geen 3d kunt kijken.
Spreek helaas uit ervaring.
Ivana
12 jaar geleden
Bonniebiker heeft gelijk. Spreek ook uit ervaring!
walter
12 jaar geleden
Daarom zeg ik ook, hangt ervan af hóe slecht het oog er aan toe is. Met een zwaardere afwijking zie je inderdaad slechter diepte dan met een lichte afwijking.
Echter speelt ook gewenning een rol in het inschatten van diepte. Een persoon die heel klein is, staat waarschijnlijk ver weg. Dit heeft echter weer niks met stereometers te maken.
Ivana
12 jaar geleden
Dat laatste is geen kwestie van zien, maar van berekening. Dat leer je met één oog, omdat je andere eigenschappen gaat invoegen. Wat jij gewenning noemt is dus niet een gewenning van de ogen, maar een aanpassing door de manier van "kijken". Ikzelf moet dus een kopje aanraken om de thee er niet naast te schenken. Ik kijk dan dus met mijn gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn slechtziende oog heeft nog maar een zicht van 20 procent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's nog vrij veel, heb een visus van 0,3%