Heb je een bril nodig voor veraf als je -0.50 sterkte glazen moet aanschaffen?

volgens de opticien heb ik dat nodig. Maar dat is toch niet erg, -0.50?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
43.9K

Antwoorden (5)

Als je opticien dit zegt dan heb je dit gewoon nodig,ook al kun je nog goed zien,ik denk dat je heus wel het verschil zal zien en als je geen bril wil,dan kun je nog kiezen voor lenzen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En nee -0.50 is niet erg,je hebt ook nog -0.25.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Erg" is het niet nee. De vraag is of je er lást van hebt. Ik heb zelf ook een vrij kleine afwijking (wel groter dan dit hoor, en een behoorlijke cilinderafwijking) en begon links geloof ik met een vergelijkbare sterkte, maar dan positief. Ik had er alleen wel last van: vaak hoofdpijn, moeten turen met lezen, steeds gefronst kijken als ik van dichtbij iets moest zien (zoals lezen) en me erg in moeten spannen bij het lezen van ondertitels en het bord op school (ik was 14 toen ik m'n eerste bril kreeg). Er ging dus toch echt een wereld voor me open, want ik kon ineens scherp zien zonder me continu enorm in te moeten spannen.

Als je er geen klachten van hebt, zou ik zeker geen bril kopen. Waarom zou je immers? Alleen is het meestal wel zo dat je een oogmeting laat doen omdat je klachten hebt. Als daar dan een afwijking uitrolt, ook al is het een kleine, kan het de moeite waard zijn om een bril aan te schaffen om te kijken of dit je klachten verminderd. Maar zéker bij dit soort minimale afwijkingen zijn de klachten meer leidend dan de sterkte. De één merkt helemaal niets van zo'n afwijking en heeft ook geen klachten, terwijl een ander met dezelfde afwijking steeds last heeft van hoofdpijn en snel moe wordt met lezen of TV kijken. Je zult dus zelf moeten beslissen: een bril heb je niet per definitie nódig bij zo'n sterkte. Maar als je klachten hebt, moet je overwegen of de aanschaf van een bril misschien toch wijs zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat is niks. Ik heb als sinds mijn 7e een bril en heb inmiddels -9 en -10. Mocht er ergens een halfje bij of af gaan zou ik het verschil waarschijnlijk niet eens merken. Een brilletje voor erbij zal wel beter zijn als je bv moet autorijden of moet lezen, maar in het dagelijks leven zal het in de meeste situaties niet veel verschil uitmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent, dat je vanaf 2 meter een beetje onscherp ziet. Zo erg is dat niet.

Wel zou ik voor in de auto een bril nemen. Op de weg, met hoge snelheid, moet je gewoon maximaal kunnen zien. Uit veiligheid.

In het dagelijks leven is zo'n bril niet nodig. En om bij te lezen is het beter om geen bril op te zetten; doe je dat toch, dat zullen de ogen zich daarop instellen en 'slechter' worden.

De opticien praat uiteraard naar zijn eigen portemonnee. Wil je zekerheid, ga dan naar de oogarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gast83368

Veel goede adviezen hier te lezen, vooral het advies met autorijden.
Ook het advies om geen bril te nemen bij lezen (hoeft ook niet is een min-sterkte!) i.v.m. lui worden van de ogen, dat laatste klopt, als je ze verwent, worden ze lui...

Wat ik niet tegenkwam en wat mij dus steeds gebeurde, ik kon niet meer lezen welke tram of bus er aan kwam... heel irritant, en dan moet je wel een brilletje nemen.

Advies

Probeer een tijdje zo te leven (zonder bril dus) en noteer welke negatieve momenten er zijn door het niet heel scherp kunnen zien en of je ogen/hoofdpijn hebt.

Als het zich beperkt tot de grote blauwe borden (ANWB) die de richting aangeven waar je heen wilt/moet, is het raadzaam om een (auto-)bril kopen.

Doe het niet alleen omdat de opticien het zegt. Ja hij heeft er verstand van, maar misschien ook een chronisch lege portemonnee.

Bij twijfel : ga naar de oogarts/oogziekenhuis en laat je echt checken.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ogen worden NIET lui van een bril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo
Mijn ervaring is het tegendeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met je stelling dat je niet alleen een bril moet nemen omdat de opticien dat zegt, maar naar een oogarts of zelfs oogziekenhuis (topklinisch) gaan omdat de opticien een afwijking van -0.50 meet, is echt zwaar overdreven. Een standaard consult inclusief oogmeting kost tussen de 100 en 200 euro, als iedereen dat zou doen bij een afwijking waar de meeste mensen amper iets van merken, zouden de ziektekostenpremies per volgend jaar verdubbelen. Als je twijfelt over de meting, zoek dan een opticien die een optometrist in dienst heeft. Die zijn wat verder opgeleid dan een opticien, en kunnen preciezere oogmetingen doen. Een oogarts doet de oogmeting ook niet zelf, in de meeste ziekenhuizen zal dat ook door een optometrist gedaan worden. Een tweede opticien is ook prima, maar mocht je twijfels hebben, vraag dan of de meting door een optometrist gedaan kan worden.