Heb ik de juiste bril sterkte?

Hoi Ik heb me een bril laten aanmeten, resultaat alle afstanden van 1 meter en meer zie ik nu perfect. Echter binnen één meter zie ik niet meer scherp, zo kan m’n computer scherm of tijdschrift niet meer lezen.
Nu heeft m’n vriendin een iets minder sterke bril, hier mee kan ik beide prima lezen/zien.
Dus: Heb ik de juiste bril sterkte?

Moet de opticiën me niet adviseren, dat ik misschien beter een minder sterke bril had moeten nemen?

Toegevoegd na 1 uur:
Waarom is de bril van m'n vriendin dan wel geschikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
3.1K

Het beste antwoord

Hoe oud ben je ??
Je hebt namelijk kans dat je eigenlijk een multifocale bril nodig hebt. Dan zijn je ogen nog niet zodanig slecht dat je een leesbril nodig hebt, maar is de mincorrectie wel net effe teveel van het goede.

Ik heb jarenlang uitstekend kunnen zien En lezen met een bril van -1.50 ongeveer. Tot ongeveer een jaar terug, toen het lezen steeds lastiger werd, en ik meer en meer mijn bril ging afzetten om te leen of te handwerken, en ik de laatste maanden zelfs af en toe merkte dat mijn armen tekort worden.

Nu heb ik sinds een maand een multifocale bril, en kan ik alles weer met bril. Heerlijk.

Terug naar de opticien dus, en met je verhaal je ogen nog maar eens opnieuw laten testen. Onder de 50 doen ze dat namelijk eigenlijk niet standaard, maar vanaf je 40e kan het al spelen. En als het dat niet is, is er sowieso iets anders mis met je glazen. Een bril is pas goed als je hem de hele tijd op kunt houden, zonder steeds te hoeven wisselen. Tot die tijd heeft hij geen goed product geleverd.

Toegevoegd na 10 uur:
Na je toevoeging : de bril van je vriendin kan net effe wat minder sterk zijn of een andere cilinder hebben ; dan is-ie voor jou in de verte niet zo optimaal (maar beter dan zonder bril), maar voor dichtbij niet sterk genoeg om te storen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vreemde is dat ik dit ook heb.
Met bril kan ik goed zien voor veraf,maar ik heb altijd mijn bril af moeten zetten als ik iets moet lezen want zonder bril kan ik goed lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet vreemd, het is heel normaal voor mensen met een bril met negatieve glazen.
Als je met de aangemeten sterkte heel goed in de verte kunt kijken, dan zijn je ogen goed gecorrigeerd.
Als je dan tevens niet (meer) dichtbij kunt kijken en lezen dan ben je toe aan een bril met leesgedeelte, of bifocaal, of multifocaal.
Bij mezelf begon het ook rond mijn 40e te spelen.
Als je met de iets zwakkere bril van een vriendin wél kunt lezen dan zul je juist in de verte niet meer zo scherp zien.
Marleen legt het al prima uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip, Dit is toch niet helemaal waar want ik zie zonder bril juist heel goed van dichtbij en kan uitstekend lezen zonder bril,alleen voor veraf heb ik een bril nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan het dus nodig zijn dat in het leesgedeelte onderaan GEEN sterkte komt ; ook geen -1 of hoe sterk je bril ook is ; dat werkt als een 'omgekeerde leesbril'. Met jonge ogen geen probleem, maar op een dag ben je aan de beurt... Zo begint het bij mij ook ; voor lezen moet ik echt 0 hebben. Ik heb nu bifocaal - 1.5 met leesgedeelte 0. Ik heb jarenlang prima kunnen lezen en handwerken met -1.5, maar nu ik de 40 ben gepasseerd, lukt dat gewoon niet meer. Dat moet ik zonder bril doen. Maar omdat dat op en afzetten zo'n gedoe is, heb ik voor multifocaal gekozen. Ideaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ver over de 40 en heb de laatste twee jaar -2.50 gehad voor beide ogen totdat ik er niet meer goed mee kon kijken dus onlangs nog een nieuwe bril aangeschaft waar gebleken is dat ik nu -1.50 en -1.75 heb dus ze zijn juist beter geworden en het lezen neem ik dan maar even voor lief en zet m'n bril dan af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zegt klopt wel, maar ik vraag me toch af, of een opticien niet beter me een goed tussenweg (de sterkte van m'n vriendin) had moeten aanbieden, omdat deze met verzien prima voldoet, en ook nog geschikt is om mee te lezen. Nu heb ik een bril die weliswaar optimaal voor verzien is, echter niet geschikt om te lezen.
Maar goed voor jouw de punten!

Andere antwoorden (3)

Even terug naar de opticien en je probleem aan hem/haar voorleggen. Misschien is er een foutje gemaakt bij het opmeten of is er iets misgegaan tijdens het maken van je bril. Dat kan; fouten zijn menselijk.

Even teruggaan en dikke kans dat de opticien jouw probleem begrijpt en voor je oplost. Daar ben je klant voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je moet nog wennen aan de brilsterkte, of je bent naast je gewone bril ook toe aan een leesbril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toe ik een jaar of wat terug voor de tweede keer een bril liet aanmeten, en hem voor het eerst op zette was mijn eerste vraag aan de opticien of er niet perrongeluk de glazen van iemand anders in mijn bril waren gezet. met me oude bril kon ik het beter zien dan met de nieuwe.
maar ik moest nog even wennen volgens de opticien.
en inderdaad na een dag of 3 kon ik het perfect zien met de nieuwe bril. laatst heb ik de oude bril nog even op gehad, maar daar zie ik het niet zo goed meer door.