Is het vreemd als ik mijn ogen 2x laat meten, als second opinion?

ik moet op korte termijn nieuwe brillenglazen. Nu heb ik mijn ogen 3 weken geleden laten meten. Maar ik twijfel lichtelijk aan de uitkomst, want ze zeiden dat 1 oog gelijk was gebleven, en ik denk van niet. Is het ongebruikelijk om dat een 2e meting aan te vragen?

12 jaar geleden
in: Optiek
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het ongebruikelijk om een + te geven voor deze vraag? ik doe het voor alle zekerheid toch maar ;-) ;-) Liefs

Het beste antwoord

Het is helemaal niet vreemd, integendeel, ik zou het zelfs ten zeerste aanraden, zeker omdat jij zelf twijfelt aan de juistheid van het onderzoek.

Ik heb een vermoeden dat jij jouw ogen in de optiekzaak hebt laten testen. Ik kan je dus ook aanraden om naar een erkend oogarts te gaan, de garantie op exacte meting is groter.

Mijn vriend liet vorig jaar ook een test doen omdat hij gewaar werd dat het zicht van één van zijn ogen veranderd was. Vanwege tijdsgebrek ging hij deze keer niet naar de oogarts doch liet zijn ogen 2 x testen bij Hans Anders. Resultaat, hij gebruikt zijn bril niet omdat hij er nog slechter mee ziet dan met zijn oude bril. Geen enkel verwijt aan het adres van Hans Anders want wij hadden maar slimmer moeten wezen.

Moraal van het verhaal?
Haast en spoed is inderdaad zelden goed.
Voor dit soort zaken kan je maar beter degelijk te werk gaan vind ik.
Vraag die 2e meting dus niet noodzakelijk in dezelfde zaak, ga ook eens elders...

Have Fun en Kijk Uit ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Een erkende oogarts is niet eens noodzakelijk, als je maar kiest voor een GEDIPLOMEERD opticien. Wat ik in mijn reactie al aangaf is precies wat je beschrijft.
Hans Anders valt in de categorie 'Brillenwinkels'. Die hebben geen echt gediplomeerde opticiens in dienst. Dat kan je zien wanneer je op hun website de vacatures bekijkt.
Citaat: Hans Anders heeft opleidingen voor elke medewerker. We maken naast ons interne opleidingscentrum ook gebruik van diverse externe opleidingen. In veel gevallen geven interne certificaten je de mogelijkheid om de MBO-opleiding tot opticien, audicien of contactlensspecialist verkort te volgen! Een opleiding tot opticien duurt 4 jaar. Dus je snapt al dat je bij dat cursusje nooit de kennis opdoet van een echte opticien. Helaas, omdat het in de vrije beroepen valt, mag iedere kolenboer zich opticien noemen. Dus een bezoek aan de oogarts hoeft niet, maar je kan beter naar een betrouwbare zelfstandige opticien gaan. Dan krijgen je ogen wat ze verdienen. :-)
walter
12 jaar geleden
Hier kan je hetzelfde verhaal als wat ik schrijf ook lezen:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=41568
bolt77
12 jaar geleden
allen bedankt voor het meedenken; tweede meting had hetzelfde resultaat als eerste meting, des te beter.

Andere antwoorden (4)

Oogmetingen zijn veelal gratis. Je hebt het volste recht om een second opinion aan te vragen.
Het zijn immers wel je ogen, en die moeten gewoon goed zijn. Wel heeft een opticien er geen enkel belang bij je op te lichten, op dit vlak. Maar bij twijfel een 2e keer laten testen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker zinvol om een tweede meting te vragen.
Ikzelf merk (veel) verschil tussen 's morgens fris en fruitig en 's avonds na een dag beeldschermstaren.
Spanning en stress kan ook meespelen (tegenwerken)

Toegevoegd na 23 seconden:
En de optometrist kan ook een keer een fautje maken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fautje??? oeps... zal vast wel aan mijn bril liggen... er staat wellicht foutje - Lol
Je ogen kunnen 's ochtends ook iets anders reageren dan 's avonds.
Dus mogelijk dat dat invloed heeft gehad op de meting.

Het ligt er ook aan waar je je ogen hebt laten meten.
Heb je dat bij een of andere brilketen die je in iedere stad hebt zitten laten doen, of bij een echte gediplomeerde opticien?

Het is namelijk zo dat de term 'opticien' in Nederland niet beschermd is. Als jij je morgen opticien wil noemen, dan mag dat. Daar heb je totaal geen diploma's voor nodig helaas. En dat terwijl het voor je ogen heel belangrijk is dat ze goed behandeld worden.
Er zijn ook zat winkels die zelf een korte interne cursus geven, en zich dan ook gediplomeerd noemen.
Dat is iets anders dan een jarenlange opleiding tot opticien, optometrist en contactlensspecialist.

Wat ik hiermee wil zeggen: Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat degene die je ogen gemeten heeft totaal geen verstand van zaken heeft.

Ow ja, je moet natuurlijk niet naar de echte opticien gaan voor een gratis meting, om daarna bij een drogist ofzo een goedkoop brilletje te kopen.
Als de opticien er niks aan kan verdienen, zullen de laatste echte opticiens gauw verdwijnen.. en ben je overgeleverd aan de amateurs.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de drogist kun je uitsluitend goedkope leesbrilletjes krijgen, die absoluut een goede bril op maat niet kunnen vervangen, en al zeker geen -bril of varifocus. ze zijn dus nauwelijks tot helemaal geen concurrent van de opticien.
walter
12 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in. Helaas zijn er zat mensen die met die troep genoegen nemen. Het probleem bij dit soort plastic troep is ook dat de sterkte van beide glazen hetzelfde is, terwijl dat van de ogen bijna nooit is. En opties als ontspiegelde en kraswerende lagen zitten er sowieso ook al niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neuh, maar da's ook niet zo'n drama bij een bril van twee euro ;-)
walter
12 jaar geleden
Zoiets wil je niet op je neus zetten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, jawel hoor !
Ik heb een bril voor veraf, maar kan daarmee inmiddels niet meer lezen 'handwerken terwijl ik bijvoorbeeld teevee wil kijken. Dat is een drama !
Daarom draag ik nu een leesbril (+1) over mijn gewoone bril (-1) zodat ik in de onderste helft kan werken, en bij recht vooruit kijken de teevee kan zien. Ideaal. Okee, multifocale glazen zijn idealer, al is het maar voor een handwerk/teeveebril, maar die zijn volgens mij heel erg kostbaar.
Nee; integendeel. Ogen opmeten is een momentopname, en als je een goede bril wilt voor elke gelegenheid, is het juist verstandig om ze meerdere keren (liefst op verschillende tijden van de dag) te laten opmeten.

Het nadeel van veel opticiens is dat ze niet de ruimte hebben (letterlijk) voor een goede kamer om oogmetingen in te verrichten ; i.e. een kamer van 6 meter lang. Daarom werken ze vaak met spiegels, en is de meting toch wat 'schommeliger' dan bij de oogarts. Echter, voor een doorsnee oogafwijking zonder bijzonderheden, hoef je normaliter niet naar de oogarts. Dan kan het zeker geen kwaad je ogen meermalen, desnoods bij verschillende opticiens, op te laten meten.

Het laten testen van je ogen is altijd en overal gratis en vrijblijvend.