Wat houd terpolymeer en water in bij een contact lens?

Toegevoegd na 23 seconden:
terpolymeer is 55% en water 45% staat er bij

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1K

Antwoorden (1)

Een monomeer is een enkelvoudige chemische verbinding, een polymeer is een meervoudige chemische verbinding. Een polymeer is een molecuul dat bestaat uit meerdere dezelfde of soortgelijke monomere delen. Een terpolymeer is een polymeer dat bestaat uit drie van deze delen.

Deze terpolymeer is een hydrofiele plasticsoort, wat aangeeft dat deze ‘van water houdt’ en dus goed samen gaat met water. Een 45% van je lens bestaat blijkbaar uit dit materiaal.

De rest van de lens bestaat uit water. Het aangegeven percentage is de hoeveelheid water die de lens maximaal op kan nemen. Hoe meer water de lens op kan nemen, hoe beter de zuurstof er doorheen kan. Aan de andere kant is een lens met meer water ook kwetsbaarder en wordt hij sneller vies. Wat beter is, is dus een kwestie van voorkeur.

Toegevoegd na 37 seconden:
Sorry, die 45% is juist het water, heb de percentages even verwisseld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is monomeer wat is polymeer dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monomeer en polymeer zijn benamingen voor de soort verbindingen. Er zijn heel veel verschillende soorten monomeren en polymeren. Afhankelijk van de moleculen die de verbindingen vormen, is het een andere stof. Koolhydraten en aminozuren zijn voorbeelden van monomeren. PVC en rubber zijn voorbeelden van polymeren. De polymeer waarvan je lens is gemaakt is zegmaar een zachte soort plastic. http://nl.wikipedia.org/wiki/Polymeer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monomeer