Wat betekend het als je rechter oog heel pijn doet bij het bewegen

Niet heel erg pijn maar tussen een beetje pijn en heel erg en het ziet ook heel raar.
En als ik s'ochtens had gefietst heb ik aaltijd droge ogen. En niet aaltijd heb ik een seer oog bij het bewegen voral s'avonds

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Antwoorden (2)

De pijn kan komen omdat je ogen droog zijn. Sommige mensen produceren onvoldoende traanvocht om hun ogen voldoende vochtig te houden. Dit heeft tot gevolg dat de ogen gaan branden of steken. Een speciale bril, die aan de zijkanten is afgesloten, kan ervoor zorgen dat uw ogen tijdens het fietsen door de wind niet te veel uitdrogen.

Droge ogen, die geïrriteerd aanvoelen, jeuken of branden, worden in ons leefklimaat zeer frequent veroorzaakt door: te droge lucht in huis, inspanningen door lezen, televisie kijken en werken achter de computer. Andere oorzaken van droge ogen zijn het ontbreken of niet goed functioneren van het laagje van de traanfilm, te weinig knipperen met de ogen, bepaalde oogaandoeningen of het gebruik van bepaalde medicijnen.

De meest gebruikte behandeling is het regelmatig druppelen van zogenaamde kunsttranen in uw ogen. Maar eerst een doorverwijzing vragen naar de oogarts is raadzaam. Want de pijn in je oog kan ook een heel andere oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken, als een oog pijn doet bij bewegen, komt dat meestal doordat er iets in het oog zit. Maar nu je schrijft dat je ook droge ogen hebt, is het logischer dat het daarmee te maken heeft.

Bij droge ogen heb je vaak ook een gevoel dat er iets inzit, alsof er zandkorreltjes inzitten, die dan 'schuren' bij het bewegen. Ook kunnen je ogen branderig aanvoelen, en kun je de neiging hebben om vaker te knipperen.

Het is vooral aan één kant, begrijp ik? Misschien is het slim om dan even je huisarts te laten checken of er toch niet iets inzit, of dat je oog door iets anders geïrriteerd is geraakt.

Als het puur komt doordat je ogen droog zijn, kunnen inderdaad oogdruppels helpen. Bij de drogist en apotheek zijn bepaalde druppels vrij verkrijgbaar, meestal op basis van planten-extract. De meeste druppels zijn echter alleen op recept verkrijgbaar. Als de huisarts niet vindt, zal hij of zij je misschien deze druppels voorschrijven. Zo niet, dan zou je zelf deze vochtdruppels eens kunnen uitproberen van de drogist of apotheek. Helpt dat niet, of komen de klachten terug, dan moet je natuurlijk teruggaan naar je huisarts. Soms is het echter een tijdelijk probleem, en dan kan het al helpen om gewoon een paar weken af en toe te druppelen als je veel last hebt. Maar - zoals gezegd - eerst even laten checken of er toch niet iets inzit of iets beschadigd is!