Tot welke hoogte als je dat uit zou kunnen drukken in een getal kan iemand verziend of bijziend zijn?m.a.w de maximale sterkte van een bril in + of -

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
17.6K

Antwoorden (3)

5+ dacht ik al heb ik weleens 6,5 +/- gezien op sommige websites.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die bijziend is, ziet wazig in de verte en helder dichtbij.
Over het algemeen kunnen mensen die bijziend zijn zonder bril lezen.
De bril heeft een negatieve lens. De sterkte kan variëren van -1 tot wel -20.
De lens is helder maar de oogbol heeft zijn ronde vorm verloren en is iets te lang geworden. Een afwijking van 1 mm kan wel een oogcorrectie van -4 vragen.

Iemand die verziend is, ziet wazig dichtbij en helder in de verte. De bril heeft een positieve lens. De sterkte kan variëren van + 1 tot wel > + 10.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt het dan ook voor diegene die bijziend zijn dat hun ogen weer goed kunnen worden zeg maar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik niet.
voor de stichting zienderogen heb ik in het buitenland oogmetingen verricht en door de vaak slechte leefomstandigheden en gebrek aan vitamines kom je daar sterktes tegen van -30 tot +25 , geen grap .
grt Marc,opticien