Is er een nachtbril die de 'glare' van koplampen vermindert (zie afbeelding)?

Heb hier vrij veel last van tijdens het autorijden in het donker.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het beeld is niet realistisch. Maar is meer bedoeld om aan te geven wat ik bedoel met 'glare'.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al goede Antw: de gele bril ,echt goed je ruit ontvetten ,en als je weer een auto koopt ja het is niet aërodynamisch :)naar mate je voorruit meer recht op staat ,heb je veel minder last (btr zicht) dus zoals bij een jeep of SUV
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook heel erg last van, maar het zijn niet mijn voorruit en niet mijn bril ; het contrast / de verblind-factor is gewoon te groot, vooral bij die vreselijke blauwe lampen.

Antwoorden (4)

Als jij een dergelijk beeld ziet door jou voorruit denk ik dat het schoonmaken van de raam al een positief effect zal hebben.

De verspreiding van licht op een dergelijke wijze komt vaak door een minuscule vetlaag op de ruit (zowel binnen als buiten).

Toegevoegd na 15 minuten:
Jou aanvulling maakt het voor mij niet duidelijker.

Het enigste wat ik dan kan bedenken is:

1 Jij bij nadering van het voertuig daadwerkelijk naar het voertuig blijft kijken, hierdoor wordt je, ondanks dat het gedimd groot licht is, lichtelijk verblind.

Advies is dan kijk naar de rechterzijde van de weg in de verte, hierdoor zal ook de verbinding afnemen.

2 Jij een vorm van nachtblindheid hebt en de pupil zich niet snel genoeg kan aanpassen, of dit op één of andere manier te verhelpen is met een bril is afhankelijk van de mate van..

Een bezoek aan de opticien is dan het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schone autoruit is inderdaad een eerste vereiste om snachts niet verblind te worden. Daarnaast geeft het speciale nachtbrillen met gele lenzen die de grote licht-donker verhoudingen wat wegnemen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Maar ze schijnen echt te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, daar zijn speciale brillen voor met gele glazen. Ik hen er een en heb daar veel plezier van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een gele bril van Pearl: night vision.
Maar deze heeft nog wel die 'glare'. Zie jij voor wat betreft de 'glare' een duidelijk verschil in met en zonder die bril? Waar heb jij die bril vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van Pearl. Bij mij is de glare helemaal weg.
Misschien bij jou toch nog een andere oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het die van de afbeelding is, hebben ze misschien een verbetering op aangebracht. Mijn bril is al heel oud (10 jaar of zo).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heee...goeie tip ; daar moet ik eens achteraan.
Inderdaad, een bril met gele glazen. Ik heb ze zelf ook en het felle licht van tegenliggende auto's word zachter. Even langs de opticiën, zelf heb ik er veel baat bij.