Is het nodig om naast lenzen ook een bril te dragen?

Hoi ..

Ik overweeg om volgende week mijn ogen weer eens te controleren bij opticien. Op het moment heb ik al
Een bril , maar wil graag overstappen naar lenzen.

Is het handig al de sterkte van m'n ogen is veranderd
Om naast lenzen ook nieuwe glazen voor een bril te nemen , of is alleen lenzen gemakkelijker ??

Toegevoegd na 19 minuten:
16:22;

Zouden brilglazen èn lezen beide worden vergoed als
Ik hier voor kies ? (ik zit bij ohra) of hangt dit ook
Van de soort verzekering af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
2.1K

Antwoorden (8)

Ik heb de ervaring met mijn dochter dat het heel handig is om naast je lenzen een bril te hebben. Zij heeft heel af en toe last van rode geirriteerde ogen en kan dan ff geen lenzen in. Het is dan fijn dat zij haar bril op kan zetten, met name bij het fietsen naar school en natuurlijk op school!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik heb nu ongeveer 3 jaar lenzen en daarvoor had ik een bril en me ogen zijn sinds ik lenzen heb iets beter geworden en ik gebruik voor s' avonds gewoon nog me bril van een paar jaar geleden ook al is het niet de juiste sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies +!
ik heb ook een bril voor erbij en die heeft niet de juiste sterkte, maar daar red ik mij in nood prima mee! Als de lenzen je goed bevallen (niet iedereen kan tegen lenzen hoor, dus t is nog maar afwachten of je er goed tegen kan), dan doe je die toch eerder op dan je bril.
Wanneer je 's avonds in je bed nu even een film kijkt of wilt lezen of als je oog geïrriteerd is, kan een bril heel handig zijn! Ik zou dus wel zorgen dat je een bril achter de hand hebt waar je goed door heen kan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bril is altijd wel handig. Je moet lenzen eigenlijk ook niet van 's morgens vroeg tot 's avonds laat dragen.
HEt hangt ook wat af van de sterkte van je bril: kan je je redden als je uit bed komt zonder lenzen.
Bovendien wil een bril ook nog wel vertekenen. Ik heb jaren alleen lenzen gedragen, toen ik weer een bril op moest waren alle rechte lijnen krom en alles leek een slag kleiner dan normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bril blijft altijd handig.
als je ogen een dag gevoelig zijn is het niet prettig als je dan nog lenzen in moet...
verder als je lenzen een dag niet lekker zitten kan je ze niet zomaar uit doen als je geen bril meer hebt...
je moet immers toch nog wat zien

succes
x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het altijd bij je hebben van een bril een must, stel je voor je verliest een lens of je krijgt een stofje in je oog en je moet nog auto rijden of werken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noodzakelijk is het niet, mits je zonder bril/lenzen nog redelijk kunt zien.
Handig is het wel!
40 jaar lang heb ik lenzen gedragen en heb nu sinds 3 jaar weer een bril.
Toen ik lenzen had, heb ik er altijd een bril naast gehad. Prettig voor 's morgens vroeg en 's avonds laat als je geen lenzen in hebt. Er zijn ook omstandigheden dat lenzen even niet praktisch of handig zijn. Bijv aan het strand (zand in je oog) of in een zwembad.
Ook als je een irritatie aan een oog hebt en lenzen irriteren, of als je een lens kwijt bent en je moet een nieuwe bestellen, is een bril onmisbaar.

De (aanvullende!) verzekering betaalt niet aan beide mee. Het hangt van je verzekering af hoeveel. Soms ook van je leeftijd. Mijn verzekering betaalt 1x per 2 jaar €100 mee.
Dit kun je opzoeken in je verzekeringspolis. Anders bel je ze even.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij deze link kun je opzoeken wat Ohra vergoedt in jouw geval.

https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/brillenenlenzen.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lenzen worden in tegenstelling tot een bril op de ooglens gedragen. Tussen de lens en de ooglens zit een laagje vocht, waardoor de lens op de ooglens drijft. Lenzen kunnen evenals brillen in sterkte verschillen. In tegenstelling tot brillen verschillen lenzen ook in zuurstofdoorlatendheid. Dit geeft aan hoeveel zuurstof er door de lens wordt doorgelaten. Er wordt door de opticien voor een hogere zuurstofdoorlatendheid gekozen als het oog te weinig zuurstof krijgt. Dit kan aan bloedvaten in de ogen worden afgelezen. Een hogere zuurstofdoorlatendheid maakt de lens duurder.
Over het algemeen is het verstandig om naast lenzen ook een bril aan te schaffen. De ogen krijgen bij het dragen van een bril namelijk altijd meer zuurstof dan bij het dragen van lenzen. 's Avonds is het dan ook beter voor het oog om het na een lange dag rust te geven door de lenzen uit te doen en een bril te dragen.