Kan ik direct lenzen dragen en krijg ik terug van ziekenkas?

Hej,,
Ik ben nogal slechtziend en moest van de CLB naar de oogarts, maar men moeder heeft geen zin in die afspraken en wil direct naar een opticien naar pearle dus, nu ik ben nog maar 14 jaar en IK WIL ABSOLUUT GEEN BRIL, OOK NIET VOOR ALLEEN NAAR HET BORD TE KIJKEN IN DE KLAS IK WIL HET ABSOLUUT NIET, kan ik dan al direct beginnen met lenzen?

2de vraag, als ik direct naar pearle ga en niet naar oogarts krijg ik dan nog terug van de ziekenkas?

Byee

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Antwoorden (3)

Als je geen afwijkende oogspieren hebt en gezond oogvocht kun je bij de meeste opticiens meteen lenzen meenemen. Ik ken er genoeg die op jou leeftijd al aan de lenzen zijn gegaan.
Het ligt eraan welke verzekering jij/je ouders hebben maar meestal kun je het factuur insturen en krijg je het bedrag vergoed tot een vastgesteld maximaal bedrag per 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor je kunt gelijk aan lenzen.
Als de opticien van pearle ook vindt dat je eerst naar de oogarts moet zal hij dat wel aangeven, als die oogarts goed te bereiken is kun je daar ook best wel alleen naar toe als je moeder er geen zin in of tijd voor heeft.
Bedenk dat je maar 1 paar ogen hebt, en er je leven mee toe moet .
Hoe het met de ziekenkas in Belgie zit weet ik niet
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik morgen dan gewoon naar pearle gaan en zei zullen men ogen controleren en kijken welke lenzen ik moet dragen?
anneliez
12 jaar geleden
Ja hoor, kun je gewoon naartoe, en uitleg vragen, na de uitleg mag je rustig zeggen dat je er nog even over moet denken, of schrijf je vragen zovast op een briefje.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lijk heel veel op mijn moeder van gezicht, mond, enz en zei kon geen lenzen verdragen omdat haar oog piekte en het kwam rood enz, kan ik dan dit voorval ook hebben?
anneliez
12 jaar geleden
Ik ben geen oogarts, en uiterlijke kenmerken hoeven niet dezelfde lichamelijke reacties te geven. Ga gewoon naar de opticien en kijk wat die zegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vroeg hoe oud ik was, ik dus 14, en ze zei, ga beter eerst naar de oogarts voor de ziekenkas, dus nog wachten tot een afspraak 31 augustus -.- Maar men moeder zegt dat ik de ogen heb van mn vader en die kon geen lenzen dragen omdat zijn ogen te cilinderagtig waren, dus misscdhien sta mij hetzelfde te wachte:s
anneliez
12 jaar geleden
Verstandig, de oogarts kan ze goed doormeten, en ook goed advies geven (of eventueel je moeder overtuigen dat het wel kan)
ja, je kan direkt aan de lenzen, maar als je slechtziend bent is het wel verstandig om de oogarts je ogen te laten controleren en meten, de regels voor vergoeding in Belgie ken ik niet.