Als je slecht ziet (ver weg) en je draagt geen bril, verslechteren je ogen dan meer/sneller?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, ze verslechteren niet. Bij mij zijn ze zelfs allebei een halve punt verbeterd terwijl ik mijn bril niet droeg!

Het enige is dat je je ogen wat meer moet inspannen, dus eerder vermoeide ogen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
eens +
Nee dat is niet zo, er zijn zelfs mensen die beweren dat je mét bril juist je ogen "verwent" en daardoor verslechtert.
Als je niet scherp in de verte kan kijken dan zullen je ooglenzen wanneer ze geheel ontspannen zijn nog niet ver genoeg scherp zien. Om dichterbij te kijken span je spiertjes rond de lens aan zodat hij boller wordt en op een punt nog dichterbij scherp stelt.
Je hebt een bril met negatieve lenssterkte nodig om toch in de verte scherp te kunnen zien.