Is het waar dat mensen met groene ogen vaak minder goed tegen zonlicht kunnen?

Mensen met bruine ogen zouden beter tegen zonlicht kunnen omdat ze meer pigment bevatten. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.9K

Het beste antwoord

Ogen worden groen als ze weinig melanine bevatten. Als je helemaal geen of te weinig melanine aanmaakt ben je en albinist. Albinisten zijn super gevoelig voor zonlicht; hun ogen kunnen het licht niet goed regelen. Het klopt dus dat ogen met weinig melanine gevoeliger zijn voor zonlicht dan ogen met veel melanine - dat zijn bruine ogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en albinist = een albinist.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blauwe ogen zijn toch ook gevoeliger dan groene??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en albinist = een albinist = een albino
Amadea
12 jaar geleden
Blauwe ogen bevatten minder melanine dan bruine, maar wel meer dan groene. Nee, een albinist is niet hetzelfde als een albino. Een albino heeft helemaal geen pigment in z'n lichaam, dus niet alleen zeer lichtgevoelige ogen maar ook een kleurloze huid en wit haar.
Amadea
12 jaar geleden
De pigmentering van je huid is onafhankelijk van de pigmentering van je ogen. Dat kan dus, dat je mooi bruin kunt worden terwijl je ogen groen zijn. Maar je zult vermoedelijk altijd een zonnebril opzetten of je ogen anderszins tegen de zon beschermen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik verbrand mijn ogen standaard, en ik heb erg licht blauwe ogen.. ook met een zonnebril verbranden ze..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: dat is gewoon niet waar.
Ik heb het voor de zekerheid nagetrokken, en een albinist is gewoon precies hetzelfde als een albino. Wat jij bedoelt is semi-albinisme. Hierbij zijn de symptomen inderdaad gedeeltelijk. Maar iemand die aan albinisme lijdt noemen we gewoon een albino.