Is een oogmeting bij een opticien net zo betrouwbaar als bij een oogarts?

Als je denkt een bril nodig te hebben, kan je dan gewoon rechtstreeks naar een opticien of moet je eerst langs een oogarts?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
7.9K

Het beste antwoord

Ja, de opticien is gespecialiseerd in het aanmeten van brillen en contactlenzen. Je hoeft niet naar de oogarts als je denkt een bril nodig te hebben. Ga eens bij een opticien langs en vraag om een oogmeting en advies. Je merkt vanzelf wel wat voor bril je nodig hebt. Leuk montuurtje uitzoeken, komt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, als er bij de opticien een goede optometrist werkzaam is. Oogmetingen in het ziekenhuis worden ook door een optometrist gedaan is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom speciaal door een optometrist?
Je kan gewoon je ogen laten meten bij des betrevende opticien.( moet je niet naar hans anders op specsaver gaan)
Die zijn er voor geleerd.
Optometrist komt aan pas als er oogziektes of andere dingen te sprake komt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe het zit. Ik zou inderdaad niet naar Hans Anders of de Specsaver gaan voor een meting. Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn dochter steeds hoofdpijn had en naar de oogarts werd doorverwezen. Binnen het zieken huis werd weer doorverwezen naar de optometrist en deze adviseerde mij om alleen een opticien te bezoeken waar een optometrist werkzaam is voor passende lenzen of een bril. Ik heb niets meegekregen over dat een optometrist er aan te pas komt als er oogziektes of andere dingen ter sprake komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eigen ervaring is ook niet goed bij hans anders en specsavers. Daarom kan je beter naar de iets duurdere zaken waar je wel goed advies krijgt en geduld hebben voor je. Mijn vriend zelf is opticien en ik krijg vaak dingen van hem mee want het intresseerd me ook heel erg. Als mijn vriend een nieuwe klant en hij ziet iets wat nog niet bekend is bij de client halen ze een optometrist erbij.
En die kan weer de nodige acties ondernemen of door sturen naar zh als het echt nodig is voor operatie of iets anders. Die heeft geleerd over vele oogziektes en andere dingen.
( zelf wil ik ook ooit die kant op gaan).
Ja, voor een oogmeting kun je bij een opticien terecht die heeft daarvoor een speciale opleiding gehad. Zonder afspraak en zonder lange wachttijden zoals bij een oogarts. Constateert de opticien echter een oogafwijking, dan wordt je alsnog naar de huisarts of oogarts doorverwezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarts heeft weinig verstand van het oog zelf.
Meestal worden ze dan door verstuurd naar optometrist of oogarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien nodig zal je huisarts je doorverwijzen naar de oogarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om bij een oogarts terecht te kunnen, zul je idd een verwijzing van de huisarts nodig hebben. Daar kun je maar niet zomaar naar binnen stappen .+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of doorverwijzing van een optometrist kom je ook bij een oogarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vast wel, maar daar ging het niet over.
ik heb zelf ook een bril maar ik ben gewoon gelijk naar de opticien gegaan en nooit problemen daarmee gehad
menv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, uit mijn ervaringen niet. 3 jaar geleden had ik namelijk super veel hoofdpijn waarvan ik voelde dat het vanuit me ogen kwam, ik ben toen naar de opticiën geweest en die vond, niks.. Ik bleef door met zoeken en ging naar een oogarts (die de juiste apparatuur heeft) en die vertelde mij dat ik een prisma bril nodig had... Sinds ik nu een prisma bril heb heb ik geen last meer van hoofdpijn, nog steeds ga ik af en toe voor de grap naar opticiens die mij dan heel vrolijk vertellen dat mijn ogen gewoon goed zijn! Ga er dus niet van uit dat een opticien alles kan.meten