Ik zie s'nachts met autorijden erg slecht,ben echter na onderzoek bij opticien is gebleken dat ik niet nachtblind ben

Wie weet waar door mijn slechte zicht m.n. tijdens autorijden door komt of waar ik op moet letten zodat ik in het donker wat beter zicht heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
4.1K

Het beste antwoord

Misschien kan je eens overwegen om een Zeiss nachtzichtmeting te laten doen.

Tijdens schemering en 's nachts kijkt u anders met uw ogen dan overdag. U hebt dan een grote pupilopening om zoveel mogelijk licht binnen te laten. Hierdoor zijn de lichtbundels onderhevig aan meerdere soorten afwijkingen. In het vakjargon spreekt met van de hogere orde aberraties.

Met de traditionele methodes voor oogmeting houdt men geen rekening met deze hogere orde aberraties. Men corrigeert de gemiddelde omstandigheden overdag, wanneer u een kleine pupilopening heeft, en meet enkel op het centrum van de pupil.

Met de nieuwe technologie op de website hieronder ervaart u een scherper en meer ontspannen zicht zowel 's nachts als overdag. U ziet contrasten veel beter en vervelende reflecties en halo's verminderen aanzienlijk. Dit resulteert in een verhoogde veiligheid, bijvoorbeeld tijdens het autorijden.

http://www.beternachtzicht.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reaktie op mijn vraag.

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk omdat jouw iris ietsje trager reageert;
In de auto word je regelmatig geconfronteerd met verlichting (koplampen tegenligger). De iris van jouw oog zal hier op reageren, het oog moet in principe harder werken; het is continue aan het focussen, het moet snel (vanwege de snelheid) kunnen schakelen naar scherp stellen in de verte, dan weer dichtbij.
Helemaal ellende wordt het als je 's nachts in de regen rijdt, dan stelt je oog zich weer scherp op de druppels op de vooruit, dan weer op de weg.

Als je daar bij stil gaat staan (figuurlijk) dan wordt je knettergek. Wat ik wil zeggen, probeer rust te brengen waar je naar kijkt. Kijk van ver naar dichtbij. (sowieso een goede tip voor alle automobilisten), anticipeer goed en ook niet onbelangrijk: zorg voor schone ruiten (ook binnenzijde!) goede wissers en sproeivloeistof.

Je kan overwegen een gele zonnebril te dragen. Ja gele glazen bedoel ik. Die geven je ogen misschien een wat rustigere omgeving. Werkt niet voor iedereen maar is het proberen waard.

Veilige ritten toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn bij de opticien brillen voor 's nachts te koop! De glazen daarvan zijn wat geel als ik me niet vergis met een soort streepjes die het licht tegen gaan waardoor je minder word verblind!