Is dit normaal als je net een nieuwe bril hebt?

Ik heb na jaren lenzen gedragen te hebben weer eens een bril aangeschaft. Mijn ogen zijn hier voor opgemeten en dit zou dus de juiste sterkte moeten zijn, maar ik zet hem net op en de bril lijkt veel te sterk! Mijn kamer lijkt opeens piepklein en ik voel me net een reus ofzo, een heel raar gevoel.
Is dit normaal bij een nieuwe bril, moeten mijn ogen even 'acclimatiseren' om het zo maar te noemen, of zouden mijn glazen te sterk zijn? Ik krijg er een beetje hoofdpijn van!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pas geleden zo'n dergelijke vraag gesteld, kijk maar eens of je daar wat aan hebt;
http://www.goeievraag.nl/vraag/misselijk-geworden-bril-normaal.180788

Het beste antwoord

Ja, ik herken dat wel van toen ik ooit aan de bril moest. Het was alsof de vloer plotseling veel verder weg was, je bent blijkbaar bijziende, je hebt dus een -bril. Maar dat vreemde beeld gaat vanzelf over hoor, al heel snel, even opletten met fietsen en autorijden. Je ogen, liever je hersenen, moeten er even aan wennen maar binnen een dag of iets langer is het genormaliseerd.
Dus heel even geduld en dat zie je het weer zitten ;-)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooie woordspeling maakte je daar haha
Kristal
12 jaar geleden
;-)) (alleen zie ik nu dat "dat" in de woordspeling -dan- moet zijn... begrijp je het nog?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dat had ik nog niet eens gezien, maar ja wat wil je met die bril van mij
Kristal
12 jaar geleden
Nou ja, ik zit ook op mijn nieuwe bril te wachten tot die klaar is, vandaar mijn typefoutje denk ik ...lol

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je er aan moet wennen. Zelf heb ik dat ook, ik draag altijd lenzen en als ik eens me bril op heb irriteer ik me mateloos aan dat montuur rondom m'n gezichtsveld. Dus je bent in ieder geval niet de enige. Ik zou het nog een paar daagjes geven, en anders weer terug gaan naar je lenzen. Mits dit mogelijk is, aangezien je een bril genomen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lens van je bril is verder weg van jouw eigen ooglens dan een contactlens.
Als je de bril nog verder van de ogen weg beweegt dan zul je zien dat alles nog veel kleiner lijkt te worden: het komt het dus door de afstand tussen oog en bril.
Deze afstand is onvermijdelijk dus als je de bril wilt blijven gebruiken dan zal je er aan moeten wennen.
Hoe lang het wennen duurt zal van jezelf afhangen.
Als het wennen te veel moeite of hoofdpijn kost zul je terug moeten naar jouw contactlenzen.
Gr. Koos. 8-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult even moeten wennen aan de overstap. Het beste werkt dat door je bril op te zetten als je net wakker word. Je zei dat je hem net had opgezet ik neem aan dat je vlak daarvoor je lenzen nog inhad. Als dat zo is moeten je ogen nog even wennen aan het zicht zonder lenzen en zich gelijk aanpassen aan de bril dit gaat vaak niet zo soepel. Dus morgenochtend gewoon gelijk je nieuwe bril op en het zou al iets beter moeten zijn. Als je na drie dagen nog problemen hebt met aanpassen even terug naar de opticien. Succes.