Wat betekenen vlekjes zien in een oog en lichtflitsjes in het donker?

In het rechteroog zweven zwarte vlekjes in het gezichtsveld bij een lichte achtergrond of buiten in het daglicht. In het donker worden er lichtflitsjes waargenomen bij het bewegen van de ogen.
De oogarts heeft al gekeken maar kon niks ontdekken. Oogdruk was goed (beide ogen 14) wat kan het zijn want de klachten blijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
11.5K

Het beste antwoord

Heb ik ook gehad. Dezelfde verschijnselen, zwarte vlekjes en lichtflitsen bij beweging, waren tegelijk ontstaan in één oog. Na googelen vond ik dat de combinatie van deze twee verschijnselen kan wijzen op "achterste glasvocht loslating". Zie de link.
Het is meestal onschuldig. Maar er is een (hele kleine) kans is dat het tot blindheid kan leiden. En daarom moet je er snel mee naar de oogarts.Dat heb je dus al gedaan. Mijn huisarts belde ook meteen de oogarts voor een spoedafspraak. Die vond niets alarmerends. Maar wanneer ik beelduitval kreeg moest ik met spoed terugkomen. Dat het glasvocht loslaat geeft niet, maar het kan trekken aan het netvlies en als dat ook loslaat, moet het worden vastgezet.
Het is inmiddels een jaar geleden. De zwarte vlekjes waren na een aantal weken wel weg, maar de flitsen zie ik soms nog. Ik let er niet meer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

mouches volantes....

Toegevoegd na 52 seconden:
de link

http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/troebelingen_vlekken_flitsen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het begrip "mouches volantes" is Frans en betekent letterlijk: "vliegende vliegjes". Het gaat dan ook om een soort van zwarte vliegjes die wel voor je oog voorbij te lijken vliegen of zweven. Sommige mensen hebben het ook over zwarte, traag voorbij zwevende zwarte draadjes die met de beweging van je oog lijken mee te gaan.

Een andere vorm van mouches volantes zijn zwarte puntjes. Hoe meer je op deze voorbijzwevende puntjes gaat letten, hoe meer ze je gaan storen. Soms komen ze alleen voor en soms in groep.

De mouches volantes komen meer voor op momenten dat er veel licht is, zoals wanneer de zon aan de azuurblauwe hemel schijnt. Ook aan de computer kan je deze vlekjes vaak opmerken: sommige mensen zien de vlekjes meezweven van de linkerkant naar de rechterkant van het scherm, wanneer ze een zin lezen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Mouche Volantes, kleine vertroebelingen die rondzweven in het Glasachtig Lichaam, de substantie waar het oog mee is opgevuld. Kan geen kwaad, soms lastig en vaak blijvend.
De lichtflitsjes hebben hier waarschijnlijk niets mee te maken, deze komen wel voor bij een verhoogde oogdruk, inspanning, migraine of stress. Ook al geef je aan dat de oogdruk een keer is gemeten, af en toe eens laten controleren bij een opticien kan geen kwaad.