Ik heb redelijk verslecht zicht, hoe kan ik dit het best brengen richting mijn ouders?

Als ik ongeveer in het midden van de klas zit en de docent zet een powerpoint presentatie aan heb ik meestal moeite met het lezen van de letters (wazig) terwijl mensen achter mij makkelijk de tekst kunnen lezen.

Toegevoegd na 16 uur:
Zoals NicktheG opmerkt, ik wil absoluut geen bril, ik laat mijn ogen liever lazeren met de kleine kans dat het fout gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
2.4K

Het beste antwoord

Ga eens langs een opticien. Dat kan je desnoods zonder je ouders doen en als hij/zij zegt dat je een bril of lenzen nodig heeft, kan je je ouders inlichten. En dat is niks om je voor te schamen. Ik draag zelf al jaaaaaaren een bril. Scheelt me ook een hoop hoofdpijn. Suc6.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik weet niet hoe oud je bent maar je kunt altijd zelf naar een opticien en je ogen laten meten.. Meestal krijg je dan een conclusie mee op papier en die kun je thuis laten zien??!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Pap, mam, ik zie wazig. Mag ik een bril?'

Ze vinden het vast niet erg ofzo. Ze zijn vast verzekerd :)

Mijn ouders kwamen erachter doordat ik maar 1 meter van de tv af ging zitten omdat ik anders de ondertitels niet kon lezen. Dus misschien kan zo'n stille hint ook helpen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt zoiets toch gewoon tegen je ouders. Je kunt er niets aan doen en je hoeft je er zeker niet voor te schamen. De enige reactie van je ouders is waarschijnlijk "jeetje, kind, waarom ben je daar niet eerder mee gekomen?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt mij ook.....
Wat grappig, ik kwam er op precies dezelfde manier achter! Ik noest steeds kijken wat mijn buurvrouw opschreef, terwijl ik op de tweede rij zat haha!
Maar het lijkt mij geen probleem om dat aan je ouders te vertellen toch? Je kunt er toch niets aan doen? Een bril hoeft ook helemaal niet veel te kosten als je naar specsavers gaat, je krijgt vaak ook nog geld terug van de verzekering. Laatste keer hoefde ik maar €25 te betalen :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is het zo moeilijk om te zeggen tegen je ouders dat je slecht ziet?
Je bent echt de enige niet en het is geen misdaad.
Als je het nu opgelopen had wegens een geslachtsziekte ofzo, maar die 2 dingen hebben niks met elkaar te maken;)
Dus niets om je voor te schamen, alleen maar prettig als je binnenkort een stuk beter ziet
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoewel je dat had kunnen voorkomen, is zelfs een geslachtsziekte niets om je voor schamen, we zijn tenslotte allemaal mens en iedereen doet wel eens iets wat veel beter anders had gekund.
anneliez
13 jaar geleden
Ook dat is waar, maar ik vertel toch liever dat ik slechte ogen heb dan een soa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik niet. Ik had liever verteld dat ik een soa had, want daar kan je nog makkelijk vanaf komen. Nouja... de meesten dan.
anneliez
13 jaar geleden
lol
Loop naar je moeder en zeg : " papa, ik heb honger". Dan is de kans groot dat ze het snel doorhebben :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je tegen de schemerlamp staat te praten wel ja!!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eucalypje +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kost een beetje humor je al snel een paar minnetjes :-) soms is het net de EO hier
hoe je dit het beste kan brengen....

pap, mam... ik wil wat vertellen
Als ik ongeveer in het midden van de klas zit en de docent zet een powerpoint presentatie aan heb ik meestal moeite met het lezen van de letters (wazig) terwijl mensen achter mij makkelijk de tekst kunnen lezen.
ik heb een redelijk verslecht zicht.

wil je erna laten kijken zeg dan: ik wil erna laten kijken.
als je een bril wil kan je zeggen: ik wil een bril.
vraag je het liever kan je vragen: mag ik een bril?

even zonder dollen nu...
je hebt geen invloed op je zicht. je kan er dus niets aan doen dat je minder goed kan zien. het is een feit, je hoeft er niet voor te schamen, je hoeft er niet omheen te draaien, en niet leuker te verpakken of anders te brengen dan hoe het is.

je ouders vinden het vast belangrijk dat je goed kan leren door goed op te letten. je zicht is hier een onderdeel van, dus je ouders zullen ook een goed zicht belangrijk vinden.

vertel het ze gewoon zoals je het hier hebt verteld, er is echt niets mis mee over verkeerds aan.

succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan geen kwaad om het te laten controleren. Ik begon met -1.5 en nu ik ben doorgegroeid tot 2.00m heb ik min 4.5. Dus als je groeit is er kans dat je ogen nog verder achteruit gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook gehad. Ik had het niet eens door dat ik niets van het bord kon lezen! Tot de leraar het in de gaten kreeg. Die zei toen dat ik een bril moest halen. Dat vertelde ik gewoon mijn moeder, en de volgende dag geloof ik, had ik al een ziekenfondsbrilletje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft een van je ouders een bril? Dan is het opzich niet vreemd dat jij ook een bril moet hebben. Je kan eens langs een opticien gaan voor een gratis check. Verplicht je tot niets.

Mocht je idd een bril moeten dragen dan zou ik met de uitslag naar je ouders en school gaan. Totdat je een bril hebt, vragen om een betere plek in de klas en via je huisarts een afspraak maken met een oogarts. Zeker omdat het de eerste keer is.

Er zijn gelukkig leuke brilmonturen verkrijgbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Mam, pap, ik kan als ik gewoon midden in de klas zit en de docent een PowerPointpresentatie aan doet, de letters niet goed lezen, het is dan wazig. Maar de mensen achter mij kunnen het prima zien."

Met andere woorden: niet te moeilijk doen over hoe je het moet brengen, zég het gewoon.