Is met balpen op je handschrijven slecht voor je?

Ik heb vandaag tijdens de scienceles op school voor een keer op mijn hand getekend. Ik heb gehoord dat dat kankerverwekkend zou zijn. Je kan er namelijk huidkanker van krijgen, is dat ook waar? Ik denk niet dat het voor een keertje kwaad kan, maar het is gewoon dat ik het graag wil weten, ook al doe ik het niet dagelijks.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
13.2K

Antwoorden (4)

alles wat op je huid komt komt ook voor een klein deel in je bloed.
je word er niet meteen ziek van, maar gezond lijkt het me niet. als je van inkt huidkanker zou krijgen denk ik dat het zetten van tattoo's niet meer zou mogen.

zolang je niet de hele dag complete tekeningen op je hand maakt zal je niet tot een bepaalde risicogroep behoren.
een klein geheugensteuntje op de hand nu en dan... niets mis mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is inkt uit balpennen niet zo heel giftig (als je er geen bakjes vol van eet) EN er zijn diverse voorbeelden te noemen waarbij het wordt aangeraden met balpen op de huid te tekenen. Ik noem er een paar.

als je merkt dat je door een teek bent gebeten moet je een cirkel om dat gebied zetten omdat je dan beter kunt zien of je daar een rode plek of een cirkel krijgt. eigenlijk moet je die cirkel na het douchen elke keer opnieuw tekenen een paar weken lang

als je voor een allergie test naar het ziekenhuis gaat tekenen ze een heel dambord op je rug voordat ze gaan testen.

de oude TBC test met het krasje, daar mocht je ook altijd een rondje omheen tekenen

ga je naar een plastisch chirurg, wordt je ook helemaal volgetekend. enz enz
13 jaar geleden
Als je het heel vaak doet kan de inkt door je lymfeklieren worden opgenomen. Er kunnen dan zwarte plekken op de huid verschijnen. (in extreme gevallen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geleerd dat de huid de 1e afweer linie van het lichaam is. A specifiek. Dit zorgt er voor dat er geen bacteriën of virussen (ziekteverwekkers) in het lichaam kunnen komen. Zolang je de punt van de pen maar niet door de huid drukt, is er vrij weinig aan de hand. Let wel op: tattoo artists gebruiken speciale inkt die aan strikte eisen moeten voldoen en kan dus niet vergelijken worden met inkt van een pen. Die heeft namelijk hele andere eisen waar het aan moet voldoen.