Kan en beeld vertekenen door een lens i.c.m. droge ogen?

Bij mij lopen lijnen af en toe krom (dus ook zinnen e.d.) Het lijkt net of mijn beeld golft zeg maar. Ik ben hiervoor bij de oogarts geweest en mijn macula is in orde (gelukkig) de rest zag er ook rustig uit. kan het aan mijn harde lenzen liggen? Ik heb ook last van droge ogen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1K

Het beste antwoord

Goed dat je naar de oogarts bent geweest! Ik moest direct denken aan beginnende netvliesloslating, maar daarvan is gelukkig geen sprake.

Harde lenzen op droge ogen kunnen het buitenste laagje van het hoornvlies wat vervormen. In extreme gevallen kan er zelfs een beetje lucht onder de lenzen komen. Dat kan de kromme lijnen veroorzaken.

Het lijkt mij echter waarschijnlijker, dat de lenzen niet goed (meer) aansluiten op de vorm van het hoornvlies. De binnenzijde van de lenzen moet overal exact dezelfde bolling hebben als het hoornvlies; alleen dan zit de lens goed, alleen dan is het laagje traanvocht tussen hoornvlies en lens overal even dik, alleen dan heb je goed zicht en geen irritatie.

Laat je opticien dus eens kijken of je lenzen (nog) goed op je ogen passen. Een moderne opticien heeft daarvoor een apparaat dat niet alleen de gemiddelde bolling meet, zoals vroeger gebeurde, maar dat op 19 punten (meer bij de betere apparaten) de vorm van je hoornvlies meet. Je lenzen kunnen dan precies op maat worden gemaakt, in plaats van het "ongeveer" dat met de oude meetapparaten het hoogst haalbare was.

Toegevoegd na 1 minuut:

Noot:
Bovenstaande is een "beredeneerde gok" van iemand die ook harde lenzen draagt, en die enige kennis van deze materie heeft. Mijn kennis is echter met zekerheid niet op professioneel niveau. Ik kan het fout hebben, en ik kan (en zal) mogelijkheden over het hoofd zien. Vertrouw daarom meer op je opticien dan op mij.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat kan zeker, ik heb 4 jaar harde lenzen gedragen en ik heb precies hetzelfde probleem gehad !
Advies van mijn opticien was om een bril te dragen, dat doe ik nu sinds een paar jaar en ik heb geen last meer van vertekeningen in mijn beeld.
Al je een bril gaat dragen heb je ook veel minder last van droge ogen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een behoorlijke bijziendheid dus een bril is niet echt een optie -11 en -13
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mildere bijziendheid :) -6 en -6.75
maar tegenwoordig heb je ook voor jouw sterkte brillen,zonder (zoals cryo het zo mooi zegt) jampotglazen.
het lijkt mij in elk geval een goed idee om even met de opticien te praten over andere mogelijkheden.
heb het zelfde probleem met harde lenzen
met zachte lenzen geen probleem
gebruik wel druppels voor droge ogen werkt perfect
misscien het proberen waard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook druppels maar daar worden mijn ogen droger van (van het ziekenhuis gekregen) Ik had hele fijne druppels van de drogist maar deze mocht ik van de oogarts niet meer gebruiken, en zachte lenzen hebben ze niet in mijn sterkte -11 en -13