Op hoeveel meter afstand moet ik de ogentest- poster hangen om mijn zicht te testen?

Ik wil weten of ik net zo een ogentest zelf kan doen, thuis om te weten of ik wel veilig auto kan rijden én of mijn bril het nog doet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
10.2K

Antwoorden (4)

De afstand is een meter of vier, vijf.

Maar zelf zo'n test doen is vrij nutellooos. Binnen een tel weet je de volgorde van de letters uit je hofd en dan werkt het niet optimaal.
Loop gewoon even bij een brillenwinkel binnen en dan wordt daar een testje gedaan.

http://www.mediscore.nl/?page=prod&prod=OOGTE4

Toegevoegd na 51 seconden:
correctie type-foutjes: nutteloos, hoofd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het echt zeker wilt weten en helemaal of je nog mag autorijden moet je gewoon naar een opticien. Dat is helemaal gratis en zo gebeurd, vaak kan je zonder afspraak terecht.
Dan weet je zeker dat je geen gevaar bent voor jezelf en anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga langs bij een opticien voor een oogmeting. Veelal zijn ze zonder kosten.
Daarnaast weet je zelf drommels goed of je wel of niet goed ziet veraf/dichtbij, toch?
Het is alleen de mate van correctie die je wilt weten en of je er wel of niet beter aan doet een bril aan te meten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6 meter, dat is de afstand die optometristen gebruiken met een officiële maat. Het is belangrijk dat je je ogen afzonderlijk meet, het afdekken van één oog werkt niet optimaal, het best is om een hele afwijkende sterkte voor dat oog te hangen. Zo komt er nog steeds licht door beide ogen en je ogen accommoderen niet verkeerd. Je ogen werken namelijk samen. Dit is de methode die ervaren optometristen/oogartsen prefereren.

Toch raad ik je aan om naar een optiekzaak te gaan.