weet iemand wat maculadegeneratie is en wat er aan te doen is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb wel een link voor je, kan die wel invoeren als antwoord, maar vind dat je dan beter zelf even kan kijken en lezen... http://www.mdvereniging.nl/

Het beste antwoord

Het is een oogaandoening. Waarbij de gezichtsscherpte af neemt. De gele vlek in het midden van het netvlies sterfst af. Maar de patiënten worden niet geheel blind. En het komt het meest voor op oudere leeftijd. 2,3% van de ouderen heeft zoiets. Je kan het krijgen door je oudere leeftijd of door veel roken. Er is ook wat aan te doen. Ga naar de thermische lasertherapie. Bekijk anders even de bron voor meer info :D.
Alsjeblieft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je Macula is je gele vlek, een plek op het netvlies van je oog die heel belangrijk is voor scherp zien.
Degeneratie betekent dat hij 'verslechtert'.

Onderstaande tekst komt van de website van Novartis (zie link hieronder). Daar vind je ook meer info over de symptomen en de behandeling.

Macula Degeneratie (MD) betekent letterlijk achteruitgang van de gele vlek. Het is een ingrijpende oogaandoening waardoor de gezichtsscherpte afneemt. Bij MD is de gele vlek of macula beschadigd. De gele vlek is weliswaar een klein onderdeel van het netvlies, maar hiermee ziet u het grootste deel van de details. De gele vlek zorgt ervoor dat u kunt lezen of iemands gezicht kunt herkennen.
Er bestaan twee vormen van Macula Degeneratie: een ‘droge’ en een ‘natte’ vorm. Bij de ‘droge’ vorm gaat het gezichtsvermogen langzaam achteruit. De ‘natte’vorm is een agressieve variant van MD, waarbij het gezichtsvermogen zeer snel, soms in enkele weken, terugloopt. MD kan leiden tot ernstige slechtziendheid met ingrijpende gevolgen voor bijvoorbeeld lezen, autorijden, televisie kijken en het herkennen van gezichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder lijdt eraan en heeft de laatste jaren elke maand een injectie gekregen in beide ogen.Dat is nu stopgezet omdat het niet meer helpt.
Als je denkt dat je het hebt moet je even de 'maculadegeneratie test' googelen.Zie je onderbroken of scheefgetrokken lijnen ga dan zo vlug mogelijk naar je oogarts want hoe sneller je reageert hoe meer kans dat ze er nog wat aan kunnen doen.
Het is een bepaalde oogziekte, wikipedia geeft een antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit in mijn familie, hier is de link van de patientenvereniging, zij weten er alles van:
http://www.mdvereniging.nl/