Waarom zouden antibiotica slecht voor je zijn?

Mits voorgeschreven door een arts en op de juiste manier gebruikt voor de bijbehorende aandoening zijn antibiotica goed voor je, omdat je er beter van wordt.

Antibiotica die te pas en te onpas worden gebruikt voor oneigenlijke doeleinden zijn indirect slecht voor je omdat bacteriën resistent kunnen worden tegen die antibiotica, dat kan uiteindelijk ziektes die lange tijd simpel te bestrijden waren zeer moeilijk tot niet te bestrijden maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechte lichaamsstoffen ben je denk ik liever kwijt, maar ik weet niet precies waar je op doelt. Natuurlijk kan het bij medicijnen, waaronder antibiotica vallen, zo zijn dat de middelen niet specifiek genoeg zijn en niet alleen de ziekte zelf aanpakken, maar ook (een deel van) je lichaam. Dat kun je dan als bijwerking opvatten. Onderschat het probleem echter niet, veel ziekten waar we nu aan gewend zijn geraakt, allerhande ziektebeelden die te maken hebben met infecties en / of ontstekingen die veroorzaakt kunnen worden door infecties zijn nu goed te behandelen. Maar van de meest simpele bacteriën kun je onder andere omstandigheden evengoed doodgaan. Ik denk dat je in die situatie de (mits goed toegediend en om de juiste reden voorgeschreven) antibiotica met de bijwerkingen beter kunt hebben dan het alternatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom nou alweer die minnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een bemind GV'er.
Cryofiel
13 jaar geleden
C+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap ik ook niet. +1, want je geeft een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je eerste regel van je antwoord, wek je direct weerstand op waardoor je de minduimpjes krijgt, maar je antwoord is uiteindelijk wel goed dus een plus.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus die mingevers kijken niet verder dan de eerste indruk? Wat een armoe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom weerstand? Ik vraag me oprecht af waarom iemand denkt dat antibiotica categorisch slecht voor je zijn, dan ga ik inderdaad verder met mijn uitleg waarom dat, als je het zo breed stelt, incorrect is en wat dan wel de situatie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mlodewijk, dat zie je wel meer hier, de eerste regel zet vaak al de toon van het antwoord, teminste zo denken ze vaak en geven een min, xinix was daar erg "goed " in.
Al bij het lezen van zijn eerste regel, gingen de haren al over eind, maar als je het antwoord in zijn geheel las, viel het vaak wel mee, of was zelfs helemaal goed.
Als iedereeen ja zei, dan zei Xinix nee en als iedereen nee zei, dan schreef Xinix ja.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik vind het juist een prima schrijfstijl: eerst een pakkende titel, of (in dit geval) een pakkende binnenkomer. Enigzins confronterend, enigzins controversieel - de lezer zit dan op het puntje van zijn stoel, benieuwd om te horen waarom de schrijver zulke gekke dingen durft te beweren. Daarna neemt de schrijver zijn lezer mee, en krijgt de lezer het hele verhaal te horen, inclusief alle nuances. Ik vind dit een prima manier om je punt over te brengen. Zou het zo zijn dat dit alleen bij bepaalde mensen werkt? Misschien is het zo dat mensen die een brede interesse hebben, en die werkelijk zijn geïnteresseerd in ideeën die tegen hun eigen overtuigingen ingaan, deze manier van schrijven kunnen waarderen; en dat mensen die bang zijn van alles wat niet overeenstemt met hun huidige denkbeelden, niet meer verder lezen (of wel lezen maar het niet meer opnemen), en dan in de negativiteit blijven hangen die ze zelf hebben gecreëerd. Die mensen geven dan een ongefundeerde min.
als je iets onder de leden hebt is het heel goed spul maar om antibiotica te nemen terwijl er geen reden voor is dat is natuurlijk heel slecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antibiotica is in principe slecht voor je lichaam maar kan je leven redden. Dus meestal heb je geen keus.
Ze killen niet alleen de schadelijke bacterien maar ook de noodzakelijke niet schadelijke.
Dit merk je omdat je meteen aan de diaree geraakt. Je darmflora gaat er ook aan. Natuurlijk zit er in dezelfde pil een antidiarreemiddel, dus merk je er minder van.
Toch kunnen we er niet meer zonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, en waar vroeger nogal snel antibiotica voorgeschreven werden, zijn artsen nu toch een stuk voorzichtiger. Dus als een arts het voorschrijft: neem die medicijnen en maak de kuur vooral af.
Ja, je darmflora krijgt er een opdonder van, maar dat herstelt zichzelf (geen Activia of andere nepdrankjes voor nodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wildelely: vertel, combimiddelen van antibiotica met een diarreeremmer kende ik nog niet. @Hippo: probiotica helpen wel degelijk om je darmflora enigszins op orde te houden tijdens een antibioticakuur. Daarbuiten kun je je inderdaad afvragen of het nut heeft. Hoogstwaarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mei kreeg ik in Frankrijk de antibiotica Amoxicilline (in poedervorm) voorgeschreven en daarbij het antidiarreemiddel Ultralevure.
Ik vroeg de arts waarom ik meteen een antidiarreemiddel kreeg voorgeschreven, daar ik dat in NL nog nooit had gekregen. Zijn antwoord was dat dit in capsules soms werd gecombineerd. Daar ik alleen oppervlakkige kennis van medicijnen heb, heb ik dit voor zoete koek aangenomen.
Vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, leuk om te weten! Ultralevure behoort tot de probiotica: Saccharomyces boulardii. De Nederlandse geneeskunde is daar te nuchter voor maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het echt helpt. "Preventie van antibiotica-geassocieerde diarree. De doeltreffendheid van Saccharomyces boulardii voor deze indicatie is in twee dubbelblinde placebo-gecontroleerde onderzoeken, de ene bij 388 ambulante patiënten de andere bij 180 gehospitaliseerde patiënten, onderzocht: in beide studies werd in de Saccharomyces boulardii-groep statistisch significant minder diarree gezien (5% versus 17% in de ene studie, 8% versus 22% in de andere studie)." http://www.bcfi.be/Folia/2000/F27N06A.cfm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das mooi dan.
Het hielp inderdaad want ik had nauwelijks diaree.
Wanneer je antibiotica krijgt voorgeschreven moet je de kuur wel helemaal afmaken. Doe je dat niet dan kan je resistent worden. Antibiotica is niet slecht voor je al pakt het natuurlijk niet alleen de schadelijke bacterien aan maar ook de nuttige bacterien krijgen een oplawaai.
Daarom moet je het niet te vaak gebruiken en alleen op advies van de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, eigenlijk moet je een AB-kuur volhouden totdat de kwaal over is en niet totdat het doosje capsules leeg is, weten we allebei toch? Evenals dat bij verkeerd gebruik de bacteriën resistent kunnen worden en niet je lichaam. Gemakshalve wordt meestal geadviseerd om de kuur af te maken. Ik adviseer bij voorkeur om signalen goed in de gaten te houden. Soms is zo'n kuur niet voldoende en dan is het effectiever om er op tijd bij te zijn met bijvoorbeeld verlenging van een AB-kuur.
Antibiotica neemt tijdelijk een deel van de lichaamsfunctie over om een infectie te bestrijden.
Eigenlijk moet het lichaam dit zelf aankunnen, zonder deze hulp.
Het gevaar ligt nu op de loer, dat iemand die veelvuldig antibiotica gebruikt heeft, het effect er van uiteindelijk steeds minder wordt, en als men in een ernstige situatie terecht komt, na een ongeluk of operatie, de antibiotica onvoldoende werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antibiotica zorgt op de duur dat de bacterien waartegen het wordt voorgeschreven, resistent worden tegen het medicijn. Als op de duur alle bacterien resistent zijn en geen enkel medicijn helpt dan...

Antibiotica is dus niet te prefereren mits het met mate gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik snap geen hout van je laatste zin...
Ik zeg ja en nee.
Ja ze kunnen je leven redden bij een ernstige infectie.
Nee je eigen afweer zou daardoor lui kunnen worden met evt allergieën als gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bij alle medicijngebruik kun je die vraag niet met een simpel 'ja' of 'nee' beantwoorden. In veel landen krijg je al antibiotica als je bij wijze van spreken al een begin van snotterigheid vertoont. Dat is zowel slecht voor je eigen afweer als voor de resistentie van bacteriën.

Heb je een infectieziekte die moeilijk geneest of tot complicaties kan leiden dan is het een ander verhaal. Dan zijn bijwerkingen, zoals een verstoorde darmwerking, ook wat makkelijker te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antibiotica is, bij juist gebruik, eerder beter dan slecht voor je.
wel krijgt je darmflora een flinke opdonder.
ik combineer het gebruik van antibiotica dan ook altijd met probiotica.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook. :-)
Antibiotica zijn de grootste zegen van de medische wetenschap en zelfs De grootste medische uitvinding ooit.
Sinds de ontdekking van antibiotica sterven we niet meer aan de meest basale ziektes waar we vroeger bij bosjes aan stierven, of jarenlang zeer ernstig verzwakten als we er wel uit onszelf bovenop kwamen. Hedendaagse geneeskunst is zelfs ondenkbaar zonder antibiotica.

Er kleeft echter één nadeeltje aan : het wordt teveel en te makkelijk gebruikt. Niet alleen in de mensen-geneeskunde, maar ook in de veeteelt wordt er met antibiotica gestrooid als ware het suiker, waardoor er inmiddels heel veel schadelijke bacteriën resistent zijn geworden tegen het goedje. En als we dat op die manier volhouden, is er straks geen enkele bacterie meer die we nog op die eenvoudige en goedkope en doeltreffende manier het loodje kunnen laten leggen, en steken de oude infectieziekten de kop weer op, en kun je weer doodgaan aan een simpele longontsteking, oorontsteking of ontstoken wondje.

Om patienten tevreden te stellen, omdat ze het ook niet weten of om van het gezeur af te zijn of preventief voor de zekerheid geven artsen ook vaak ' een kuurtje' wanneer dat totáál niet nodig is. Ik heb gezonde vrienden en kennissen die werkelijk voor elke verkoudheid of blaasontsteking 'effe een kuurtje' halen, terwijl dat een gewoon virus is, en ALS er al een bacterie aan te pas komt, hoeft die nog lang niet dermate ernstig te zijn. En dan valt het in Nederland nog wel mee ; in Amerika is het nog veel en veel erger dan hier.

Bovendien is antibiotica in een overigens gezond lichaam ook helemaal niet zo'n goed plan, omdat het ook veel goede bacteriën doodt. Een flinke aanval van diarree of een lekkere huidschimmel is beslist geen uitzondering na een dergelijk - vaak dus overbodig- kuurtje.

Overleg dus goed met je arts of je bij bepaalde klachten echt baat hebt bij antibiotica en of het inderdaad meer baat dan schaadt, en neem ook genoegen met een 'nee' . Veel kwaaltjes, hoe vervelend ook, gaan namelijk écht vanzelf over.

Toegevoegd na 4 minuten:
(Sorry, de blaasontsteking is later ingevoegd en is natuurlijk niet viraal, maar look ang niet altijd noodzakelijk met antibiotica te bestrijden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten antibiotica minder vaak en beter gebruiken.
Antibiotica werken alleen tegen bacteriën, niet tegen virussen.

Enkel een arts kan oordelen over de ernst van een infectie en over de noodzaak van antibiotica. Gebruik daarom nooit antibiotica zonder advies van uw arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een antibioticum is een fantastisch medicijn als je er zorgvuldig mee omspringt. Het werkt alleen tegen bacteriën, niet tegen virussen. Bij griep, verkoudheid of waterpokken is het daarom niet effectief, bij ernstige infecties zoals longontsteking wel.

antibiotica wordt gebruikt bij:

# Ernstige luchtweginfecties

# Maagzweer

# Blaasontsteking

# Legionella-infectie

# Salmonella-besmetting

# Een Chlamydia-infectie

# Tuberculose

Er is één gevaar: bacteriën kunnen resistent worden tegen een antibioticum en dan helpt dit geneesmiddel niet meer. Daarom is het ook van groot belang dat u uw kuur afmaakt.