Is het mogelijk om schildkliermedicatie (tabletten levotyroxine) in te vriezen?

In deze tijden van medicijnentekort en oorlogsonrust om ons heen maak ik me zorgen of deze tabletten er altijd zullen zijn. Mijn leven hangt er vanaf omdat ik geen schildklier meer heb.
Blijft de werkzame stof dan behouden?

3 maanden geleden
Inekez1
3 maanden geleden
Medicijnen moet je nooit laten bevriezen. Dat geldt volgens mij voor alle medicatie, dus de levothyroxine is daar vast geen uitzondering op. Best bewaar je medicatie op een koele, donkere, droge plaats met stabiele temperatuur onder de 20/25 graden (afhankelijk van medicijn). Een eenvoudige koelbox in het keukenkastje is wat dat betreft een betere optie dan de koelkast. In een koelkast is het vochtig, in de koelbox (zonder koelelement!) niet. Mocht de stroom uitvallen, dan blijft de koelbox in je kastje gewoon dezelfde temperatuur, terwijl het in je koelkast dan al snel warmer wordt.
Inekez1
3 maanden geleden
Als de helft van de gebruikers van een medicijn nu ineens gaat hamsteren, is de kans op medicijntekorten voor die andere helft natuurlijk veel groter. Zorg voor voldoende voorraad, maar overdrijf niet. Haal in elk geval niet meer in huis dan wat op de normale manier tot de houdbaarheidsdatum te bewaren is. Vul je voorraad aan voordat het op is en gebruik steeds de tabletten met de kortste houdbaarheid als eerste.
Abcde
3 maanden geleden
Het laatste doosje dat ik gekregen heb, is 1 jaar houdbaar (jan. 2025), kort houdbaar dus. Ik begrijp je zorgen. Maar dat je deze vraag hier stelt, vind ik geen goed idee. Vraag aan je endocrinoloog of apotheker of deze zorgen terecht zijn en wat zij, of jij kunnen doen bij dreigende tekorten. Dan weet je zeker dat je de juiste informatie hebt en goed met je medicatie omgaat.
tinus1969
3 maanden geleden
Invriezen heeft geen zin, je kunt beter een gewone buffervoorraad opbouwen.

Geef als eerste antwoord