Wanneer stoppen ontwenningsverschijnselen Citalopram?

Ik ben een beetje ten einde raad. Mijn vraag is vooral 'stoppen de ontwenningsverschijnselen van stoppen met Citalopram ooit nog?'. Ik ben bang en voel me erg slecht.

Heb 2 avonden een pil van 10 mg gehad en de avond er na (op aanraden huisartsenpost) een van 2,5 mg en de volgende dag gestopt. Ik had heftige bijwerkingen als angst, ziek, volledige paniek, huilen, trillen, geen seconde rust, gillen dat ze mij moeten opnemen in een gesticht of 112 moeten bellen. Zaterdagavond was die laatste pil van 2.5mg en het is nu dinsdagochtend. De ontwenningsverschijnselen lijken net zo erg als de bijwerkingen: mn huid staat in brand, elektrische schokken, misselijk, huilen, veel paniek, raar gevoel in hoofd, rood hoofd. Op aanraden van de huisarts gisteren ben ik nu naar 4 of 5 oxazepam per dag om het te onderdrukken.

Tussen de oxazepams komen die ontwenningsverschijnselen weer hevig terug. Ben zo in paniek af en toe.

Was antidepressiva gestart voor PMS en wat angstklachten uit een burnout van 5 jaar geleden. Maar voor mij geen AD meer, zo heftig.

Komen die ontwenningsverschijnselen nog goed? Duurt dit een paar dagen of een paar weken? Heb het gevoel dat ik weken niet volhoudt. Ik hoop gewoon positief bericht te horen, ook al weet ik dat het misschien niet realistisch is. Ik wil mn oude leven terug.

Erg bedankt voor het lezen.
Sidenote: ben een vrouw van 32 jaar (niet eerder AD geslikt)

8 maanden geleden
1.5K
TurfGraver
8 maanden geleden
De verschijnselen beginnen meestal één tot vier dagen na de laatste dosering en kunnen tot drie weken aanhouden. Niet iedereen heeft ontwenningsverschijnselen. Het is belangrijk deze verschijnselen niet te verwarren met een recidief depressie. Het beste is daarom dan ook om nog even dit vol te houden.
Wmd90
8 maanden geleden
Bedankt voor je snelle reactie. Dit was ook wat ik las in Google. Zou het dan 3 weken elke dag even erg zijn of elke dag iets minder? En omdat ik het maar heel kort heb gebruikt kan het dan minder lang duren?
Ik weet dat het eigenlijk vragen zijn die niet of nauwelijks te beantwoorden zijn, maar het sleept me er doorheen..
SimonV
8 maanden geleden
Ontwenningsverschijnselen zijn aan het begin het sterkst. Negatieve gedachten bij paniek kunnen de gevoelens versterken, positieve gedachten ("Het gaat wel weer over, er is eigenlijk niets aan de hand, het is alleen een naar gevoel", etc.) verminderen de paniek.
In ieder geval veel sterkte!
Wmd90
8 maanden geleden
Dank voor je lieve reactie. Ik probeer inderdaad vast te houden aan de positieve gedachten, al is het moeilijk. Alsof je het opeens niet meer overziet en het leven zwaar lijkt en dan denk ik 'wat als de winter straks komt en ik me weer zo voel als nu?' Niet echt ergens op gebaseerd natuurlijk. Ben wel wat gevoelig voor sombere gevoelens, maar heb normaal ook leuke pieken in het leven. En twee lieve kleine kinderen. Ergens ben ik bang dat het niet meer overgaat en mn hersenen iets is aangedaan door de AD, ook al was het maar kort dat ik het heb geslikt.
SimonV
8 maanden geleden
"De mens lijdt het meest, onder het lijden dat hij vreest". Jezelf trainen deze gedachten als 'zinloos' weg te blazen en constructief blijven denken is niet gemakkelijk, maar levert uiteindelijk wel het meeste op...
Wmd90
8 maanden geleden
Afgelopen nacht voor het eerst wat beter geslapen. Wel weer rond 02:00 wakker, maar niet in paniek en zonder ziek gevoel. Wel een oxazepam ingenomen omdat ik een vast ritme zit van 5 per dag. Op dit moment zo ontzettend moe en slappe benen. Pff

Antwoorden (1)

Het stoppen met Citalopram kan leiden tot ontwenningsverschijnselen, vooral als mensen het langer dan 6 weken gebruiken.
Ze kunnen tot drie weken aanhouden, maar in jouw geval lijkt me dit dus onwaarschijnlijk. Misschien heb je ook nog last van de bijwerkingen.
SimonV
8 maanden geleden