Kunnen Fasciculaties het gevolg zijn van het gebruik van Calciumcitraat + vitamine d?

Mijn arts schreef me samen met vitamine D(wegens mijn tekort aan vitamine D) calciumcitraat voor. Dit terwijl ik geen tekort had aan calcium.
Ik heb de vitamine D 2x per week gebruikt & 1x per dag calciumcitraat (150mg). Deze heb ik 3 weken lang gebruikt en toen kreeg ik plots Fasciculaties in mijn rechter bovenbeen. Toen stopte ik met al de medicatie maar nog steeds toenemende klachten: dag daarna kreeg ik pijn en spierzwakte aan mijn arm, daarna spierzwakte aan mijn benen, Fasciculaties over hele lichaam en spierkrampen over heel mijn lichaam.
Dus ben ik terug gegaan voor bloedafname: normale calciumwaarde 4,4 en normale magnesium (0,75)

Heeft iemand een idee of dit een bijwerking kan zijn? Ik vind het bizar dat ik deze klachten nooit had maar ineens 3weken na de medicatie wel…

een jaar geleden
2.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Je arts heeft vast wel een idee.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Gebruik je ampullen? Dat is een flinke stoot ineens. Magnesium is belangrijk voor de opname van vitamine D. Als je geen magnesium gebruikt, kan de calciumspiegel teveel stijgen, wat problemen kan geven. Langer gebruik kan het verergeren. Verder is vitamine K belangrijk om calcium op de juiste plek te krijgen. Zou ook altijd etiketten lezen. Allerlei hulpstoffen kunnen ook problemen geven.
Cryofiel
een jaar geleden
@EchWel, twee keer per week vitamine D, dat klinkt niet als "een flinke stoot ineens".

Overigens is er niks mis met af en toe "een flinke stoot". Er wordt niet echt vitamine D toegediend, maar een biochemische voorloper. Het lichaam slaat die op, en zet hem naar behoefte om in vitamine D, via de normale natuurlijke weg.

Vitamine K is hier niet van belang. Vraagsteller heeft namelijk al voldoende calcium. De extra calcium is alleen nodig om (de voorloper van) de extra vitamine D op te kunnen nemen. Zolang de extra calcium, naast dit nuttige doel, niet tot een te hoog calciumniveau leidt, is er niets aan de hand.

Naar wat ik hier lees, zijn vraagsteller en arts heel verstandig bezig.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Cryofiel. Ik had het niet over te hoog maar over dat magnesium dan belangrijk is om de calciumspiegel niet teveel te laten stijgen. Zoals ik al zei, is vitamine K nodig om calcium OP DE JUISTE PLEK te krijgen. Op de verkeerde plek kan het problemen geven.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Bloedwaarden zeggen trouwens niet zoveel in geval van magnesium.
Cryofiel
een jaar geleden
Magnesium verhindert de opname van calcium. Maar in dit geval is calcium juist nodig, om te zorgen dat de vitamine D wordt opgenomen. Zonder calcium helpt het slikken van extra vitamine D te weinig.

Gebruik dus géén magnesium.

Als je het toch nodig hebt (voor een andere reden, zoals misschien bij vraagsteller het geval is), gebruik het magnesium dan op een ander moment dan het calcium. Zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Bloedwaarden zijn het enige dat we praktisch gesproken hebben bij magnesium. Ze zeggen niet alles, vandaar dat er een vrij ruime marge wordt aangehouden voor wat nog als normale waarden worden beschouwd.

Vandaar dus ook dat ik vraagsteller adviseer om eens te kijken of zij baat heeft bij een magnesiumwaarde die wat hoger ligt. Nog wel binnen de normale marges, maar wel hoger dan nu.
Cryofiel
een jaar geleden
Daar kan ik hooguit nog aan toevoegen dat het goed is om met enige regelmaat de bloedwaarden (jawel, toch echt die bloedwaarden) te controleren. In dit geval van vitamine D, calcium, en magnesium.

Voor vitamine D om te kijken of die waarde nu goed is (en blijft). Bij mij wordt dit niveau eenmaal per jaar gecontroleerd.

Voor calcium om te kijken of het noodzakelijke extra calcium niet voor een té hoge bloedwaarde zorgt.

Voor magnesium om te kijken of dit niveau op peil blijft, en niet té hoog wordt als vraagsteller magnesium gaat (en blijft) gebruiken tegen de fasciculaties.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
In je bloed kan je vooral meten wat er in je bloed zit maar zegt weinig over de rest van je lichaam. Bij calcium en magnesium heeft het weinig zin. Bij een tekort in het bloed wordt het gewoon onttrokken aan bijvoorbeeld je botten. Is ook juist andersom dat vitamine D de opname van calcium bevordert. Verder gaat het om de verhouding tussen magnesium en calcium. Alleen calcium en geen magnesium nemen is vragen om problemen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Is ook algemeen bekend dat magnesium belangrijk is voor de opname van vitamine D.
Cryofiel
een jaar geleden
Het bloed is de enige plek waar je makkelijk kunt meten. Elders meten is alleen mogelijk via een biopsie. Ik denk dat iedereen zelf kan bedenken waarom dat alleen in extreem ernstige gevallen wordt gedaan.

De bloedwaarden zijn niet gelijk aan de waarden elders in het lichaam. Maar ze zijn natuurlijk wel nauw gerelateerd.

Meten van de bloedwaarde is dus
a) het enige dat praktisch mogelijk is
b) een heel bruikbare meetwaarde

Antwoorden (2)

Deze arts maakt goede keuzes.

Bij een geconstateerd tekort aan vitamine D is aanvullen heel verstandig. Dat kan met af en toe een grote hoeveelheid, zoals bij mij (eens per acht weken een ampul leegdrinken). Of met vaker een kleinere hoeveelheid, zoals bij jou.

Nu heeft het lichaam calcium nodig om de vitamine D op te kunnen nemen. Dus ook die calciumcitraat is een slimme keuze. Zelfs als je al voldoende calcium hebt: het gaat in dit geval niet om de calcium zelf, maar om het kunnen opnemen van de vitamine D.

Voor zover ik weet kunnen fasciculaties hier geen direct gevolg van zijn.

Maar... wel indirect.

Calcium remt namelijk de opname van magnesium (andersom trouwens ook). Heel goed dus dat ook jouw magnesiumniveau is gecontroleerd.

Nu is jouw magnesiumniveau in ore. Maar sommige mensen hebben toch net wat extra magnesium nodig. Vooral vrouwen vanaf de overgang, en mensen die bijvoorbeeld veel koffie of thee drinken, of stress hebben, of nog zo wat risicofactoren.

Overleg eens met je arts of jij in jouw situatie risicoloos kunt proberen of een beetje extra magnesium jou helpt. Zo ja: kies voor magnesiumcitraat of eventueel -stearaat. Geen magnesium(hydr)oxide. En neem dan de magnesium en de calcium niet tegelijk in, want ze remmen elkaars opname.

PS.
Eventueel kun je op eigen houtje experimenteren met magnesium. Twee of drie maanden lang een overdosis kan nog geen kwaad. Langer dan dat zou ik het niet doen zonder controle door een arts, want ALS je te lang teveel binnenkrijgt, kan dat op langere termijn schadelijk zijn voor je gezondheid.
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Magnesium is nodig voor de opname van vitamine D. Vitamine D is nodig voor de opname van calcium en dus niet andersom. Verder gaat het niet om een tekort aan magnesium maar om de balans tussen magnesium en calcium. Gebruik van vitamine D en zeker een hoge dosis zonder ook magnesium te gebruiken, is dus vragen om problemen. Een overdosis is natuurlijk nooit goed. Een hoge dosis kan soms goed zijn.
Cryofiel
een jaar geleden
Hoe kom je erbij dat vraagsteller een hoge dosis zou gebruiken?

En... stel dát vraagsteller een groot tekort heeft (wat nergens uit blijkt), dan is een hoge dosis juist heel goed.
SimonV
een jaar geleden
"het lichaam heeft calcium nodig om de vitamine D op te kunnen nemen": ik neem aan dat je gelijk hebt, maar ik heb geen bron kunnen vinden die dit bevestigt.
Dat kan zeker. Fasciculaties en krampen kunnen diverse oorzaken hebben. Onder andere door een tekort aan magnesium en een teveel aan calcium. Magnesium is belangrijk voor de omzetting van vitamine D. Vitamine D helpt de opname van calcium. Door gebruik van vitamine D en zeker bij een hogere dosis en daarbij calcium, zonder er magnesium bij te gebruiken, kan de calciumspiegel teveel stijgen en zorgen voor klachten. Vitamine K helpt dan het calcium op de juiste plekken te krijgen. Alles draait dus om de balans.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Gelukkig hebben artsen verstand van zaken. Zeker de arts van vraagsteller.

- Niets wijst erop dat hier sprake zou zijn van een hoge dosis vitamine D.

- Anderen, die wél een hoge dosis nodig hebben, krijgen een hoge dosis. Gelukkig maar....

- Bij hoge dosering kan het calciumniveau te hoog worden. Daarom wordt dit gecontroleerd, meestal jaarlijks of tweejaarlijks.

- Calcium en magnesium remmen elkaars opname. Goed dat de arts dit bij vraagsteller in de gaten houdt. Zie voor details het eerder gegeven antwoord.

- Calcium en magnesium moeten beide op de juiste niveaus zijn. Vitamine D trouwens ook, en ontieglijk veel andere stoffen ook. Dat gaat veel verder dan een simplistische "balans" tussen slechts twee van al die duizenden stoffen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Cryo, je geeft zelf toe dat het calcium teveel kan stijgen. Ik stelde een VRAAG!!!!!!!!!!!!!!!!! OF het ampullen waren. Via de huisarts is dat namelijk vaker het geval. In dat geval zou het een hoge dosis zijn en zou gebruik van magnesium extra van belang zijn. Goed lezen is ook een kunst.
Verder heb ik het er zeker niet over dat het alleen tussen die twee stofjes is. Ik noemde ook vitamine K, wat jij weer onzin vindt. Verder passen al die andere stofjes hier niet in het verhaal, dat even een korte uitleg is. Magnesiumniveau in je bloed zegt heel weinig over de rest van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Dat van die ampul had ik bij de reacties gezet. 'Door gebruik van vitamine D en zeker bij een hogere dosis en daarbij calcium, zonder er magnesium bij te gebruiken, kan de calciumspiegel teveel stijgen en zorgen voor klachten.' Ik beweer dus helemaal niet dat het een hoge dosis is.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Verder voelt de vraagsteller het aan zijn of haar eigen lijf dus waarom zou het niet kunnen?
Cryofiel
een jaar geleden
Jouw verwoording over de hogere dosis insinueert al voldoende... Terwijl uit de uitleg van vraagsteller eerder het tegenovergestelde kan worden vermoed.

Verder beschrijf je een effect op het calciumniveau dat iedere arts kent. Het staat ook helder beschreven in de bijsluiter. De arts van vraagsteller blijkt zeer goed bezig te zijn, dus mogen we ervan uitgaan dat hij ook met dit aspect verstandig omgaat. Dat blijkt overigens ook uit de bloedtest die hij heeft laten doen.

Kortom, vraagsteller is bij deze arts in zeer goede en competente handen.
Cryofiel
een jaar geleden
Dan de bloedwaarden. Zoals bekend, is het bloed de enige plek waar je makkelijk kunt meten. Elders meten is alleen mogelijk via een biopsie. Je kunt zelf ook wel bedenken waarom dat alleen in extreem ernstige gevallen wordt gedaan.

De bloedwaarden zijn niet gelijk aan de waarden elders in het lichaam. Maar ze zijn natuurlijk wel nauw gerelateerd.

Meten van de bloedwaarde is dus
a) het enige dat praktisch mogelijk is
b) een heel bruikbare meetwaarde

Wat jij doet is iets dat kenmerkend is voor een aanpak die alleen nog wordt gebruikt door kwakzalvers met onbewezen methoden:
- Je zegt dat het belangrijk is om het magnesiumniveau te meten.
- Vervolgens zeg je dat de beste manier die we hebben om het magnesiumniveau te meten, nutteloos is.

Je zegt dus alleen hie het (volgens jou) niet moet. Maar je zegt niet hoe het (volgens jou) wel zou moeten.

Alleen maar ""jij doet alles fout" roepen zonder met een beter idee te komen, is een nogal gefrustreerde en dus zinloze aanval.