Medische noodzakelijk op het recept is dan de apotheker het verplicht om te geven?

een jaar geleden
1.3K
tinus1969
een jaar geleden
Je bedoelt dat de apotheker dan geen ander middel mag geven?
LeonardN
een jaar geleden
Je bedoelt zonder te betalen?

Antwoorden (2)

Ja. Als de arts een middel voorschrijft met medische noodzaak én er is geen alternatief beschikbaar, dan móet de apotheker dat middel aan de patiënt geven. Deze persoon heeft in dit geval aanspraak op precies het merk dat de huisarts voorschrijft. De arts vindt het soms op medische gronden noodzakelijk om een bepaald merk van een middel voor te schrijven, ook al zou een ander merk goedkoper of gemakkelijker verkrijgbaar zijn. De patiënt kan bijvoorbeeld overgevoelig zijn voor een bepaalde hulpstof die niet in het voorgeschreven merkmiddel zit maar wel in het generieke product.
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ik snap de min niet want vziw is dit correct.
Pieterke
een jaar geleden
Duimpje omhoog voor het antwoord. Maar e.e.a. is tegenwoordig heel moeilijk vanwege de vele medicijnen die tijdelijk niet of nauwelijks leverbaar zijn of alleen via de internationale apotheek en dan krijg je ze in een beperkt aantal en tegen betaling.
Aanvulling: Het is wel zo dat een apotheker de wisselwerking tussen de medicijnen moet signaleren. Mocht dat het geval zijn is de apother verplicht dit met de arts te bespreken. Een wisselwerking kan zeer gevaarlijk zijn.
*apotheker
Toegevoegd op 7 december 2022 17:03: tekst
een jaar geleden