Is het verstandig om bij een ontsteking in pols of hand 1600mg Ibuprofen per dag te slikken?

Heb eerst 1200mg per dag voor 2 weken moeten slikken voor een ontsteking in mijn arm of pols. Maar de ontsteking is nog niet weg. Nu heeft de huisarts mij geadviseerd om voor 1 week lang 1600mg Ibuprofen per dag in te nemen. Nu vraag ik mij af of dit wel verstandig is omdat de maximale dosering normaal gesproken 1200mg per dag is.

een jaar geleden
1.6K
Pieterke
een jaar geleden
Je mag er van uit gaan dat je huisarts weet wat hij doet. Hij of zij heeft je nu een stootkuur geadviseerd. Een stootkuur is een paar dagen of een week een extra hoge dosering van een medicijn om de genezing sneller te laten verlopen.
Als je het niet aandurft meer Ibuprofen te gaan gebruiken overleg dan nog even met je huisarts.

Antwoorden (1)

De maximale dosering is o.a. afhankelijk van lichaamsgewicht. Maar ook voor mensen met normaal postuur kan het soms goed zijn om voor korte tijd een hogere dosering te gebruiken. Daarbij wordt 3200mg als maximum genoemd, dus met 1600mg zit je nog maar op de helft daarvan. Als dit door de huisarts zo wordt geadviseerd dan is dat blijkbaar nu nodig en niet schadelijk voor je.
een jaar geleden