Waarom is vervallen medicatie gevaarlijk?

Ik heb net zelf desloratadine ingenomen waarvan ik pas na die tijd zag dat het tot 2020 goed was. Ik lees nu online het advies vervallen medicatie niet in te nemen, maar toch zie ik vaak alleen staan dat de werking ervan minder wordt.
Wat maakt het innemen van vervallen medicatie zo gevaarlijk?
Iets meer duidelijkheid: Ik zie vele sites dus alleen zeggen dat de stoffen minder werkzaam zijn, en dat het verschilt per medicatie, maar waar ligt het dan aan? Wat maakt het gevaarlijk?

2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden:

1. Medicatie heeft (bijna) een aantal verontreinigingen. Ook vallen de wat complexere medicaties (o.i.v. bijv lucht) langzaam uit elkaar. Daardoor kan de werking verminderen en afbraakproducten kunnen toenemen.

2. Een ander iets om rekening mee te houden, is dat het niet zeker is of medicatie wel of niet houdbaar is in sommige gevallen. Je mag maximaal 5 jaar stabiliteit claimen voor de medicatie. Ook al is het 30 jaar houdbaar. Er wordt dus ook niet verder getest dan 60 maanden want dat heeft voor een farmaceut geen zin.

Maar waarom wordt dan gezegd dat het onveilig is? Ook weer 2 redenen:
- Afbraakproducten e.d. kunnen "giftig" zijn of andere nadelige effecten hebben. Dit zal echter meevallen binnen de geclaimde houdbaarheidsperiode.
- maar het meest belangrijke is de verminderde werking. Je gaat uit van een medicijn dat het een bepaalde werking heeft. Wanneer deze werking verminderd is, kan het dus zijn dat het minder werkt (of minder lang) dan normaal en dit kan nadelige gevolgen hebben. Denk aan insuline die minder goed werkt (kan levensgevaarlijk zijn), hartmedicatie die minder doet of denk aan immunosupressoren (medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken bijvoorbeeld na transplantaties. Een verminderde werking kan mogelijk afstoting tot gevolg hebben!).

Het gevaarlijke is dus vaak een indirect gevaar door verminderde werking. Het medicijn werkt (mogelijk) niet meer zoals je gewend bent. De farmaceut kan de werking na de houdbaarheidsperiode in ieder geval niet meer garanderen (bijvoorbeeld omdat het niet meer getest is).
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
En bijkomend gevaar bij verminderde werking: veel medicijnen bestaan uit een combinatie van werkende bestanddelen. De verhouding tussen die delen moet kloppen. Is van een deel de werking verminderd, dan kan het andere deel van het medicijn ineens in verhouding veel te veel zijn, niet goed worden opgenomen, niet goed worden afgebroken, etc. Bij twijfel: niet gebruiken. Als je medicatie nodig hebt, dan ben je blijkbaar al kwetsbaar. Niet goed werkende medicatie kan dan extra problemen geven.
Er zijn een paar redenen waarom verlopen medicijnen gevaarlijk kunnen zijn.

Ten eerste kan de potentie van het geneesmiddel in de loop van de tijd verminderd zijn, wat betekent dat je misschien niet meer hetzelfde effect krijgt van het innemen ervan.
Bovendien kunnen sommige ingrediënten in medicijnen na verloop van tijd afbreken en schadelijke verbindingen vormen.

Tenslotte kunnen oude medicijnen een broedplaats zijn voor bacteriën en andere organismen, die infecties kunnen veroorzaken. Het is dus altijd het beste om verlopen medicijnen goed weg te gooien.