Hoe werken medicijnen?

ik neem elke dag 's morgens 8 verschillenden medicijnen en 's avonds nog 3 andere voor o.a. cholesterol, hoge bloeddruk, diabetes en bloedverdunners; soms ook wel eens pijnstillers en pillen tegen maag- en darmpijn. hoe kan het dat die allemaal de specifieke doelen vinden waarvoor ze nodig zijn?

2 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Simpel gezegd omdat medicijnen op bepaalde processen op het lichaam werken. Ik neem als voorbeeld de pijnstiller. Deze kunnen werken door bijvoorbeeld pijnreceptoren te blokkeren (wederom simpel gezegd). Dat wordt gedaan door het hele lichaam. Je voelt het alleen in een bepaald deel omdat daar de pijn minder wordt. Een medicijn weet dus niet waar het moet werken, het werkt door het hele lichaam heen, maar je merkt het op de plek waar het nodig is.

Biologische processen zijn razend ingewikkeld. Om precies uit te leggen hoe elk medicijn werkt, is niet te doen in 2500 tekens.
Maar de basis is dat medicijnen op hele specifieke processen kunnen werken waardoor de werking op bepaalde delen lijkt te werken.