Coronavaccin, is de booster hetzelfde als wat je kreeg?

De derde prik komt er aan. Is de samenstelling aangepast naar de laatste virusvariant?
En is er eventueel verschil met wat je hebt gehad (AstraZenica-Jansen-Pfizer-ModeRNA)

2 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Er zijn twee vaccins die gebruikt gaan worden Moderna en Pfizer je kunt niet zelf kiezen welk je krijgt.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Minnen niet van mij, maar volgens mij heb je de vraag niet goed begrepen.
De vraag is of je een ander vaccin gaat krijgen dan je al gehad hebt ? Of is het per definitie dezelfde?
ronron1212
2 jaar geleden
Ik zou het antwoord nog eens lezen @ozewieze het gaat nog maar om twee vaccins de de rest doet niet meer mee
SentWierda
2 jaar geleden
@Ozewiezewoze. Het antwoord van ronron1212 is perfect, lijkt me.
Kort en bondig, zonder onjuistheden. De rest doet er nu even niet toe - want we hebben geen glazen bol..
De boostervaccins die gebruikt gaan worden, zijn mRNA-vaccins. Dat wil zeggen dat het een prik van – we noemen ze hierboven al – Moderna of Pfizer is. Bij een mRNA-vaccin wordt een stukje eiwit van het virus via het vaccin in het lichaam gebracht, waarna het lichaam zelf afweer moet opbouwen. Ook als u bij de 1e ronde 1 van de eveneens goedgekeurde prikken van Janssen of AstraZeneca heeft gehad, krijgt u tijdens de boostervaccinatie-ronde Moderna of Pfizer. Dit kan geen kwaad en u kunt niet zelf kiezen welke u krijgt.
Nieuwe, aangepaste versies van de vaccins zijn er op dit moment nog niet. Daar wordt wel aan gewerkt, maar het is volgens Neyts onduidelijk wanneer we die kunnen verwachten.
fremar