Wanneer kan ik weer laxeermiddelen gebruiken?

ongeveer 1 maand geleden heb ik een laxeermiddel 4 dagen achter elkaar gebruikt vanwege obsipatie.. terwijl je maar 3 dagen achter elkaar mag, achteraf is dit geen probleem geweest, maar het probleem van nu is dat ik weer last van obsipatie heb kan dus ik nu na 1 maand weer een laxeermiddel gebruiken? zonder enige schade aan mijn darmen te geven?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
3 jaar geleden
Als je regelmatig last hebt van obstipatie, ga dan naar de huisarts.
tinus1969
3 jaar geleden
En wat bedoel je met 'obstipatie'? Vanuit medisch oogpunt is het niet nodig om elke dag stoelgang te hebben.

Antwoorden (1)

Maak je niet druk.
Je kunt gewoon weer een laxeermiddel gebruiken.

Helaas hebben veel mensen last van obstipatie. Ook al eet je genoeg vezels, drink je voldoende water en beweeg je genoeg, verstopping treedt op.

Mensen kunnen door veel andere oorzaken moeilijk tot niet poepen.
Mijn neefje is zonder anus geboren. Na zijn operatie (net geboren) moest hij elke dag laxeermiddelen gebruiken.
Inmiddels is hij al 9 jaar. Middelen slikt hij nog elke dag.
Mijn moeder heeft een vernauwing in haar darmen, waardoor ze soms laxeermiddelen nodig heeft.
Zo kan ik nog veel voorbeelden geven, waarbij de obstipatie niet komt door leefstijl, maar lichamelijke oorzaak.

Dus, kun jij soms niet tot slecht naar het toilet, dan gebruik je gewoon een middel.
Zit hier steeds een periode tussen van een week tot enkele weken, gebeurt er niks.
(Nogmaals mijn neefje slikt het elke dag sinds ruim 9 jaar).

Wat wel belangrijk is:
Blijf je last houden, ga naar de huisarts.
Jullie kunnen dan misschien achter de oorzaak komen.
De huisarts kan ook nog veel middelen voorschrijven die wellicht beter bij jou passen.

Succes!