Wanneer heeft mijn antibiotica gewerkt?

Ik heb chlamidya gehad en heb daarvoor amoxicilline clavulaanzuur gekregen. 500mg drie keer per dag voor 5 dagen. Na hoeveel dagen mag ik mastruberen/ seks hebben?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K
Utrecht
3 jaar geleden
Amoxicilline is geen eerste keuze antibioticum bij Chlamydia. Het wordt alleen gebruikt bij zwangere vrouwen met Chlamydia, omdat het veiliger is tijdens de zwangerschap dan de andere antibiotica.
https://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/chlamydia#welke-medicijnen-worden-gebruikt-bij-chlamydia Het gangbare advies is om 7 dagen na het succesvol voltooien van de antibioticakuur en het verdwijnen van symptomen pas weer seks te hebben, dit geldt voor zowel beschermde seks als onbeschermde seks.
https://nl.treated.com/soa/chlamydia/hoe-kan-ik-chlamydia-behandelen

Antwoorden (1)

Je neemt de antibiotica normaal gesproken 1 week (7 dagen), maar chlamydia is daarna alsnog besmettelijk. Pas in de week daarna kan je weer mastuberen/seks hebben. Dus na 14 dagen zou je in principe weer geslachtsgemeenschap kunnen hebben. Let wel, de symptomen moeten dan wel echt verdwijnen zijn, anders kan je je bedpartner alsnog besmetten en bestaat de kans dat jij het ook weer krijgt. Dan is het cirkeltje weer rond. Je bent na de behandeling namelijk niet imuun voor chlamydia.