Hioe kan het dat een tentanusprik 10 jaar lang werkt?

Hioe kan het dat een tentanusprik 10 jaar lang In je lichaam blijft.?
En waar gaat het heen In je lichaam?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Volgens wikipedia:
<>
Een vaccin bestaat uit verzwakte ziekteverwekkers (pathogenen) die eenmaal terechtgekomen in de bloedbaan het lichaam aanzetten tot de aanmaak van lichaamseigen antistoffen (actieve immunisatie). Door vaccins tegen ziektes te geven, ontwikkelt een persoon antistoffen tegen verschillende ziektes, zonder dat het de ziekte doormaakt. Dit biedt bescherming tegen ziektes die soms ernstige gevolgen kunnen hebben.
<>
Aanvulling op wiki: Bij de tetanus inenting bestaat de 'verzwakte ziekteverwekker' uit een bacterie-eiwit (toxine) dat onschadelijk is gemaakt
Aanvulling 2: Het vaccin (de prik) verdwijnt uit je lichaam, maar de antistoffen blijven aanwezig.
3 jaar geleden
Bij een inentingen leerd je lichaam de DNA code herkennen en slaat deze op in de t geheugen cellen. Dit gebeurt ook als je gewoon ziek wordt. Het vaccin zelf is binnen een maand je lichaam uit. Bij een virus dat snel munteerd zoals griep is de DNA code na een jaar teveel veranderen om herkennen te worden door je lichaam.
Tetanus veranderen veel langzamer en is dus eens per 10 jaar voldoende