Hoelang duurt het voordat 10 milligram oxazepam uit je bloed is bij langdurig gebruik?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
24K
Pieterke
3 jaar geleden
Ik neem aan dat je Oxazepam bedoelt. Kijk dan even bij de vraag die ik eerder hierover heb gesteld. Ik gebruikte toen 5 mg:https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/medicijnen/vraag/574723/duurt-voordat-5-mg-oxazepam

Antwoorden (1)

De halfwaardetijd van het middel bedraagt 4 tot 15 uur na inname.
Er bestaat een vuistregel die zegt dat na ongeveer drie keer de halfwaardetijd de hoeveelheid medicijn in je bloed zo laag is geworden dat je geen effect meer mag verwachten; volgens diezelfde vuistregel is na ongeveer vijf keer de halfwaardetijd de bloedspiegel zo laag dat je het medicijn als verdwenen mag beschouwen. Voor oxazepam geldt dan dus dat na 12 tot 45 uur het effect weg is en na 20 tot 75 uur het medicijn zo goed als helemaal weg is uit het bloed.

Maar: benzodiazepines zoals oxazepam geven vrij snel gewenning. Het lichaam raakt eraan gewend zodat het bij langere tijd achtereen gebruiken niet alleen minder effectief wordt tenzij de dosering verhoogd wordt, maar stoppen ook moeilijk is.
Het is dus niet zo dat de gewenning voorbij is als de oxazepam niet meer detecteerbaar in je bloed is: dit kan wel een half jaar duren.
SimonV
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling; de vuistregel is dat een stof praktisch niet meer detecteerbaar is na 10 halfwaardetijden (2-tot-10demacht is 1024, dus dan heb je 0,1% van het begin niveau).