Tegenstrijdig bewaaradvies Sofradex oogdruppels vs oordruppels, waarom is dat?

Waarom hebben oordruppels sofradex bewaaradvies: koelkast.
Waarom hebben oogdruppels sofradex bewaaradvies: kamertemperatuur.
Ze hebben dezelfde samenstelling. Dus de 'bedervelijkheid' zal ook hetzelfde zijn.
bederfelijkheid

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Sofradex oordruppels en oogdruppels worden hetzelfde bewaard.
Na openen zijn de druppels nog 28 dagen houdbaar buiten de koelkast.

Maar, indien je af en toe een druppel nodig hebt, mag je een geopend flesje wel in de koelkast bewaren. Zo’n flesje blijft ongeveer een jaar goed.
Na elk gebruik maak je het flesje schoon en zet je het weer in de koelkast.
Dit betreft gebruik in het oor.
(Advies KNO-arts).

De oogdruppels worden ook wel eens gegeven voor het oor bij kinderen met buisjes.
Is voordeliger en makkelijker.
Hierdoor weet je dat het inderdaad dezelfde stoffen zijn.

Bronnen volgen.
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/o/ofloxacine__bij_oorinfectie_
OMA met trommelvliesbuisjes, dus oogdruppels voor de oren (Sofradex).
https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h04961.pdf
Bewaren Sofradex oordruppels.
Nogmaals, na openen in de koelkast kun je ze ongeveer een jaar gebruiken.
Toegevoegd op 30 augustus 2020 17:44: tekst