Vergeten moeder medicijnen te geven in de avond en ochtend voor bloeddruk, ben ik dan verantwoordelijk voor de gevolgen?

Daarna moeder een 2e hersenboeding
Ben ik hieraan schuldig of niet ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
4 jaar geleden
Dit was toch 30 jaar geleden?
LeonardN
4 jaar geleden
In mijn ogen niet. Je bent een mens, en mensen maken fouten, je had de intentie voor goede zorg (neem ik even aan), maar bent geen opgeleide zorgverlener (neem ik ook maar even aan) en anders was je sowieso niet in die hoedanigheid. Waren die medicijnen er niet was het al eerder gebeurd.
Daarnaast begreep ik uit de vorige vraag dat het 30 jaar geleden gebeurd is. Blijkbaar drukt er dan dus een schuldgevoel. Dat is onprettig en onnodig. Je moeder heeft er nu niets meer aan, en jij ook niet. Als je daar niet vanaf komt, zal je daar over moeten praten met iemand die je vertrouwt of anders hulpverlening moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht dat deze medicijnen op een bepaald niveau moeten zitten en het daarom niet erg was dat ik deze 2 keer ben vergeten.
Pieterke
4 jaar geleden
Je moet jezelf niets verwijten, dit overkomt zelfs verpleegkundigen weleens. Maar omdat het al 30 jaar geleden is en je nog steeds met een schuldgevoel zit denk ik dat het verstandig is denk ik dat je eens met een hulpverlener gaat praten. Vraag je huisarts om een verwijzing naar een psycholoog. Of, als je dat niet wilt, praat dan in elk geval met een goede vriend of vriendin.

Antwoorden (1)

Eén van de meest gemaakte fouten bij toedienen van medicijnen door verpleegkundigen is vergeten deze te geven.
Als zelfs een verpleegkundige dit soms vergeet, valt jou als kind helemaal niets te verwijten. Het kan gebeuren.
Daarnaast had je moeder ook mét medicijnen een hersenbloeding kunnen krijgen. Dat valt niet meer te bewijzen.
Je bent dus niet schuldig.
Je schrijft zelfs in een reactie dat je altijd dacht dat deze medicijnen op een bepaald niveau moesten zitten en het daarom niet erg was dat deze twee keer te vergeten. Je was dus zelfs verkeerd geïnformeerd hierover.

Je bent dus niet schuldig, maar je kunt je wel schuldig voelen. Dit schuldgevoel loslaten is makkelijker gezegd dan gedaan. Soms kan een loslaatritueel helpen. Schrijf bijvoorbeeld een brief aan jezelf dat je je schuldig voelt maar niet schuldig bent. Stop deze daarna liefdevol in het haardvuur of in een vuurkorf.
Als het onterechte schuldgevoel blijft knagen en je levensplezier vergalt, zou je hiervoor hulp kunnen gaan zoeken.
SimonV