kan een psychiater pijnstillers voorschrijven?

Heeft zij het recht om dat te doen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is een onhandige vraag. Het antwoord is dat dat kan (en mag), maar het is vrij ongebruikelijk.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, is het ongebruikelijk en waar baseer je dat op? Vziw schrijven psychiaters in de verslavingszorg zo nodig opiaten voor.
tinus1969
4 jaar geleden
@nelly, wat is de achtergrond van je vraag? Ken je iemand met opiatenverslaving?

Antwoorden (1)

Ja, een psychiater is een arts en mag medicijnen voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Het mag, maar is niet gebruikelijk. Een psychiater schrijft doorgaans psychofarmaca voor.
https://hulpgids.nl/informatie/medicijnen/
tinus1969
4 jaar geleden
@SimonV, waar haal je vandaan dat het ongebruikelijk is? Psychiaters in de verslavingszorg schrijven vziw wel degelijk ook opiaten voor.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een verslavingsarts kan wel pijnstillers voorschrijven ter afbouwing van een verslaving aan pijnstillers.