Hoe lang moet je maagbeschermers slikken voordat je maagzweer weg is?

Als je een maagzweer hebt krijg je vaak maagbeschermers om hiervan af te komen. Maar hoe lang moet je deze slikken? Hoe lang duurt het voordat de maagzweer genezen is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
24.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dat kan je behandelend arts je vertellen

Antwoorden (2)

Dat is o.a. afhankelijk van de tijd dat je de pijnstillers moet slikken waarbij je meteen een maagbeschermer voorgeschreven krijgt. Daarmee is het dus ook afhankelijk van de snelheid van herstel. Uiteindelijk krijg je deze informatie dus van de behandelen arts.
-----
Jaarlijks komen een flink aantal mensen in het ziekenhuis terecht door verkeerd gebruik van pijnmedicatie uit de NSAID-groep. In 2013 kreeg naar schatting 2.600 gebruikers een maagbloeding omdat zij geen maagbeschermer innamen naast de NSAID.

NSAID-pijnstillers
NSAID is de afkorting van de Engelse term ‘Non-steroïdal anti-inflammatory drugs’ (niet-hormonale ontstekingsremmers). Deze pijnstillers onderscheiden zich van paracetamols omdat zij naast pijnstillend en koortsverlagend ook als ontstekingsremmer werken. Daarom zijn de pillen heel effectief bij gewrichtspijn, menstruatiepijn en bij aanvallen van jicht en reuma.

Omdat deze medicatie vrij verkrijgbaar is bij de apotheek, drogist en zelfs bij
benzinestations, denkt men soms dat er geen risico’s aan verbonden zijn.

1. Pijnstillers zonder doktersrecept niet altijd veilig
2. Vrij verkrijgbare pijnstillers niet voor iedereen
3. Pijnstillers hebben wél bijwerkingen
4. Pijnstillers niet lang slikken

Zo gebruik je pijnstillers veilig
Geen ontstekingspijn? Paracetamols kunnen vaak pijn voldoende verzachten en hebben bij de juiste dosering weinig bijwerkingen. Ook kun je kiezen voor een natuurlijke variant. Info in de bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Bij een maagzweer krijg je maagbeschermers en vaak nog andere medicatie. Jij hebt het over waardoor iets kan ontstaan maar niet over de maagzweren.
Erna55
5 jaar geleden
Min.
In verreweg de meeste gevallen is de Helicobacter pylori bacterie de oorzaak van het ontstaan van een maagzweer. De Helicobacter pylori is één van de weinige bacteriën die het maagzuur kan overleven. Besmetting met de Helicobacter pylori bacterie vindt meestal plaats op jonge leeftijd.
Een echte maagzweer kan alleen aangetoond worden dmv een kijkonderzoek van de maag en twaalfvingerige darm. Indien inderdaad een zweer wordt aangetroffen, moet nog worden vastgesteld of de Helicobater pylori bacterie de veroorzaker is.
Indien deze bacterie de veroorzaker is, slik je eerst een week twee soorten antibiotica. Maagzuurremmers moet je 4 weken slikken. Na 6 weken krijg je weer een gastroscopie.
Indien de bacterie niet de veroorzaker is, zijn zuurremmers afdoende.
Na 6 weken blijkt 90% al genezen te zijn.
Bepaalde maagzuurremmers kun je preventief blijven slikken, om de terugkeer van een maagzweer te voorkomen.
Trouwens, met voeding genees je geen maagzweer. Je kunt alleen de klachten verlichten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Goed antwoord.